Prefiksspøkelset er løs, men snart fanget

Det tar tid å innarbeide nye rutiner. Det gjelder også for det nye telemarkedet.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

DinSide 6852 TARGET="_top">fortalte tirsdag om egne erfaringer ved å bytte telelevarandør. De var ikke bare gode.

Som du sikkert vet kan du nå enkelt bytte teleleverandør ved å taste prefikset til en annen leverandør hver gang du løfter røret for å ringe. En mer lettvint måte er å registrere deg som fast kunde dersom du velger en annen teleleverandør en Telenor. Din nye leverandør gir da beskjed til Telenor om å innføre et fast prefiks i sin sentral. Når dette er i orden slipper du selv å taste prefiks.

Enkelt og greit - tilsynelatende. Men ting kan ta tid. DinSides medarbeider opplevde at det tok nesten fem uker å få innført fast prefiks til ny teleleverandør. Deretter tok det tre uker før forbindelsen fra hjemmetelefonen var i orden.

Ting kunne sikkert ordnet seg raskere dersom DinSides medarbeider hadde vært mer pågående overfor leverandørene når vi oppdaget at noe var galt. Men dette så vi ingen grunn til da vi ville se om de nye teleleverandørene holder det de i utgangspunktet lover.

Stor pågang

Etter å ha snakket med Telenor og de ulike teleleverandørene blir det galt å utpeke én syndebukk. Telenor innrømmer at det til tider har tatt lang tid å innføre nye faste prefiks i sine sentraler.

- Til tider var pågangen så stor at vi rett og slett ikke hadde kapasitet nok til å få alt unna i tide, sier pressetalsmann Dag Melgaard i Telenor til DinSide.

Flere av de andre aktørene beskylder Telenor for i lang tid å bevisst ha trenert arbeidet med å innføre nye prefiks.

Rutiner ikke innarbeidet

DinSide har forståelse for at det tar tid å innarbeide nye rutiner som fungerer. Telegate og Tele1 innrømmer overfor DinSide at enkelte glipp kan skje i oppstartsfasen.

I vårt tilfelle har kommunikasjonen sviktet et eller annet sted mellom Telegate og Tele1, eller mellom Telenor og de to nevnte.

Forholdene mye bedre nå

- Det har ikke vært lett for den vanlige forbruker å bytte teleleverandør. Uventede og gjentatte problemer har dukket opp både for de nye aktørene og for Telenor. Flere ganger har vi sett det nødvendig å be Telenor om å forklare seg, siden noen problemer har tatt uforholdsmessig lang tid å løse, sier Kari Løken i Post- og teletilsynet til DinSide.

Ifølge Løken er høstens problemer et tilbakelagt stadium.

- Reaksjoner fra partene i markedet er at de er fornøyd slik tingene har utviklet seg i det siste, sier hun.

For deg som ønsker å bytte teleleverandør betyr dette at det skal ta få dager å bytte. Men for å vite hvilken teleleverandør som er best for akkurat deg benytter du deg av DinSides

Telefonkalkulator