ENDRER REKLAME: Power og Santander gikk i tett dialog med én gang brevet fra Forbrukertilsynet om ulovlig reklame kom til dem, og har gjort de nødvendige endringene som ble påpekt. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix.
ENDRER REKLAME: Power og Santander gikk i tett dialog med én gang brevet fra Forbrukertilsynet om ulovlig reklame kom til dem, og har gjort de nødvendige endringene som ble påpekt. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix.Vis mer

Ulovlig reklame for kreditt

Power prøvde å lokke kunder inn i kredittavtale

Forbrukertilsynet har bedt elektronikkjeden fjerne reklamen.

«3 års betalingsutsettelse helt uten renter og gebyr», sto det i ei kampanjeavis elektronikkforhandleren Power sendte ut i uke 37.

Men, med liten, svært utydelig, grå skrift under sto det også «Handlekonto fra Santander Consumer Bank forutsetter kredittvurdering. Priseksempel etter betalingsfri periode: Eff. rente 30,4 % kr 20 000 o/12 mnd, kostnad kr 3 022, totalt kr 23 022».

Med andre ord, Power krevde at kunden måtte inngå en kredittavtale med Santander for å få den treårige betalingsutsettelsen de lovet med store, oransje bokstaver.

Dette er ulovlig, og reklamen må fjernes understreker Forbrukertilsynet.

SER DU HVA DET STÅR: Opplysningene om kredittavtalen som følger med det «gode» tilbudet til Power er vanskelig å tyde. Foto: skjermdump.
SER DU HVA DET STÅR: Opplysningene om kredittavtalen som følger med det «gode» tilbudet til Power er vanskelig å tyde. Foto: skjermdump. Vis mer

Noe tydelig, annet uklart

I den aktuelle kampanjeavisa var det hele to ulovlige reklamer der det ble lokket med lave priser og gebyrfrie delbetalinger, mens det på side 19 kom fram at dette forutsatte en kredittavtale.

- Begge reklamene er eksempler på at Power framhever bonuser og fordeler overfor kundene uten å gjøre det tydelig at disse bare er mulige hvis kundene handler kreditt, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Kostnadene som følger med en kredittavtale er heller ikke tilstrekkelig framhever, legger han til.

Tre ulike prissettinger

Forbrukertilsynet kritiserer videre at prisene som framheves i kampanjeavisa hovedsakelig ikke er kontantprisen for varene, men delbetalingsprisen som bare er tilgjengelig for kunder som inngår kredittavtale.

Når avisa i tillegg inneholder tre ulike pristyper, altså kontantpris, delbetalingspris med kredittavtale og delbetalingspris med mobilabonnement, er det ikke lett for kunden å vite hva prisen faktisk er.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Her er det lett å gå seg vill i prisjungelen. Derfor har vi konkludert med at Power har brutt loven, sier Gjedrem.

Endret fonten

Når Power fikk brevet om ulovlig reklame fra Forbrukertilsynet, gikk de umiddelbart i dialog med Santander og gjorde de nødvendige endringene som ble påpekt.

- Nå er det kontantpris som har størst, mest tydelig font, sier markedssjef Elizabeth Gill til Dinside.

Hun understreker at elektronikkjeden streber etter å følge gjeldende regler til enhver tid, men opplever at Forbrukertilsynet ikke er konsekvente når det gjelder hvordan disse tolkes.

- Vår kommunikasjon i uke 37 kunne vært enda tydeligere, og i kampanjen som går ut denne uka, med samme tilbud, har vi rettet opp, sier Gill.

SAMME TILBUD, NY FONT: Slik ser kampanjen ut denne uka, uke 41, i Powers tilbudsavis. Tilbudet er det sammen, men kredittavtaleopplysningene kommer tydeligere fram. Nå står det, derimot, ikke at det er med Santander avtalen inngås. Foto: skjermdump.
SAMME TILBUD, NY FONT: Slik ser kampanjen ut denne uka, uke 41, i Powers tilbudsavis. Tilbudet er det sammen, men kredittavtaleopplysningene kommer tydeligere fram. Nå står det, derimot, ikke at det er med Santander avtalen inngås. Foto: skjermdump. Vis mer

Mener reglene tolkes ukonsekvent

Power mener, imidlertid, at det meste av markedsføringen i den påklagede kampanjen er helt lik kampanjer som har blitt markedsført tidligere, uten at det har blitt påpekt noe fra Forbrukertilsynets side.

Markedssjef Gill hevder at Power og Santander snakker hyppig om maler for kredittopplysninger basert på forskriften og retningslinjer, men at det alltid vil være tolkninger som legges til grunn, da retningslinjene ikke forklarer detaljert hvilken font eller farge på tekst de kan benytte.

- Vi tolker konsekvent, svarer Gjedrem i Forbrukertilsynet.

- Det kan selvfølgelig hende at det har vært kampanjer vi ikke har fått med oss, for vi ser ikke alle lovbrudd. Men, vi ville nok reagert på denne type kampanje fra en hvilken som helst aktør, sier han videre til Dinside.