Varehandel

Power og G-sport må betale millionbeløp for å ha villedet kundene

Ilagt tvangsmulkt av Forbrukertilsynet.

PRISROBOT: Forbrukertilsynet reagerer på Powers prisrobot. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix
PRISROBOT: Forbrukertilsynet reagerer på Powers prisrobot. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix Vis mer

Forbrukertilsynet har gjennomgått markedsføringen til elektronikk-kjeden, og har funnet flere tilfeller av brudd på markedsføringsloven. Det er fattet vedtak om tvangsmulkt på 500.000 kroner per lovbrudd. Totalt dreier det seg om seks ulike forbudspunkter.

Forbrukertilsynet mener Power villeder med påstander om markedets laveste pris med en prisrobot, men peker på at det ikke opplyses om at roboten kun sjekker et fåtall utvalgte konkurrenter.

Kritisk til prisrobot

«Gjennom markedsføringen gir Power inntrykk av at forbrukeren ikke trenger å lete etter den laveste prisen, fordi Power gjør det for dem, men prisroboten har flere unntak som ignorerer de laveste prisene i markedet», fastslår Forbrukertilsynet.

Et av eksemplene Forbrukertilsynet trekker frem. Foto: Skjermdump
Et av eksemplene Forbrukertilsynet trekker frem. Foto: Skjermdump Vis mer

– Markedsføringen er egnet til å gi forbrukerne inntrykk av at Power sjekker prisene i markedet og legger seg under konkurrentene. Dette er ofte ikke riktig, og forbrukerne som stoler på markedsføringen kan bli villedet til å betale mer for varene enn nødvendig. Dette er grunnen til at vi mener markedsføringen er ulovlig, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Etter flere møter med Forbrukertilsynet har Power innført nye rutiner, forteller markedssjef Elizabeth Gill.

– Powers visjon er å være verdens mest kundevennlige butikk. Derfor er det en selvfølge at informasjonen vi gir ut til kundene er 100 prosent korrekt, sier Gill.

Power beklager

Hun forteller at 4 prosent av de 2.660 annonserte varene for perioden april til juli i 2018 som Forbrukertilsynet gjennomgikk, manglet korrekt prismerking og informasjon om tidsperiode. «Det beklager vi», sier Gill.

De nye rutinene innebærer at en førpris kun kan vises om følgende kriterier er oppfylt: Salgsperioden må være oppført på produktet om det går utover inneværende kampanje. Henvises det til prisjakt.no, må samme dato benyttes gjennomgående i samme kampanje. I tillegg skal førpris og sparpris bli oppgitt om budskapet oppfattes av forbruker som om varen er nedsatt.

Vedtak også mot G-sport

Også G-sport får på pukkelen fra Forbrukertilsynet. I en reklamekampanje markedsførte sportskjeden med «opptil 50 prosent rabatt på en mengde treningsklær» og «opptil 40 prosent rabatt på en mengde sykler», skriver Forbrukertilsynet.

Etter vedtaket vil brudd utløse en tvangsmulkt på 1.000.000 kroner.

Forbrukertilsynet trekker fram at sportskjeden fremhevet de høyeste prisavslagene og ga inntrykk av at kundene kunne gjøre gode kjøp. Men enkelte varer var kun satt ned med 9 prosent avslag, og flere av varene manglet også førpris slik at kundene ikke kunne vite om varene var nedsatt med 50 eller 9 prosent.

Forbrukertilsynet reagerer på denne annonsen. Foto. Skjermdump
Forbrukertilsynet reagerer på denne annonsen. Foto. Skjermdump Vis mer

– Det er helt tydelig at salg fungerer, og denne typen markedsføring kan lett villede forbrukerne til å gjennomføre et kjøp de kanskje ellers ikke ville gjort om de hadde visst størrelsen på prisavslaget. Det er ulovlig å markedsføre salg uten å oppgi førprisen på en tydelig måte, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Gresvig AS sier det ikke var bevisst fra deres side og at det i all hovedsak skyldtes en teknisk feil. De vil ikke klage på vedtaket fra Forbrukertilsynet.

– Alle varene var reelt satt ned i pris, og kundene fikk den rabatten de skulle ha. Så snart vi ble oppmerksom på feilen gjennom et brev fra Forbrukertilsynet, la vi ut et varsel på nettsiden om problemet, skriver administrerende direktør Lars Kristian Lindberg i Gresvig i en epost til Adresseavisen.