PostNord må betale 600.000 kroner for å ha sendt ut SMS-spam

PostNord må betale 600.000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt ut markedsførings-SMS-er til hundretusener forbrukere uten å ha innhentet samtykke.

MÅ BETALE FOR SPAM: PostNord har brutt markedsføringsloven. Postselskapet får et gebyr på 600.000 kroner. Foto: PostNord
MÅ BETALE FOR SPAM: PostNord har brutt markedsføringsloven. Postselskapet får et gebyr på 600.000 kroner. Foto: PostNordVis mer

Det har Forbrukertilsynet bestemt, som mener SMS-ene er et grovt brudd på markedsføringsloven.

I løpet av desember 2018 sendte PostNord ut SMS-reklame til totalt 855.174 forbrukere, uten å ha innhentet samtykke.

Meldingene inneholdt markedsføring for PostNords egne tjenester og tilbud fra samarbeidspartnere.

Tilsynet mottok totalt 18 klager på disse sms-ene.

- Kun praktisk informasjon

I flere av klagene kom det fram at den eneste kontakten forbrukerne hadde hatt med PostNord, var som pakkeleverandør ved handel i nettbutikker.

– Med tanke på at PostNord innhenter personopplysninger til et stort antall forbrukere i Norge, er det ekstremt viktig at selskapet ikke utnytter disse opplysningene i strid med lovverket, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

PostNord har gitt uttrykk for at SMS-ene ble sendt ut for å avhjelpe en presset situasjon før jul ved å blant annet informere forbrukere om hvordan de kunne motta pakker mest mulig effektivt.

– SMS-ene inneholdt markedsføring og ikke bare praktisk informasjon til forbrukere som ventet pakker. Dette burde PostNord ha innsett, sier Haug.

Pakkekaos før jul

Starten på julehandelen kombinert med black friday skapte pakkekaos både for PostNord og Posten. Siste uka i november i fjor, meldte PostNord at de hadde 1 million innkomne pakker å sortere.