PostNord får rekordbot

Må betale 400.000 kroner for ulovlig markedsføring.

ULOVLIG SMS-REKLAME: PostNord må betale 400.000 kroner for å ha sendt SMS-er med reklame ulovlig til nesten 900.000 nordmenn. Dette er det høyeste overtredelsesgebyret som noen gang er ilagt her til lands for brudd på reglene i markedsføringsloven om e-post og SMS-reklame. Foto: PostNord
ULOVLIG SMS-REKLAME: PostNord må betale 400.000 kroner for å ha sendt SMS-er med reklame ulovlig til nesten 900.000 nordmenn. Dette er det høyeste overtredelsesgebyret som noen gang er ilagt her til lands for brudd på reglene i markedsføringsloven om e-post og SMS-reklame. Foto: PostNord Vis mer

I mai meldte Forbrukertilsynet at PostNord må betale 600.000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt ut markedsførings-SMS-er til nesten 900.000 forbrukere uten å ha innhentet samtykke.

PostNord var uenige i at de har sendt reklame - og mente det hovedsakelig handlet om å spre informasjon om henting av pakker før jul.

De klaget derfor inn Forbrukertilsynets vedtak til Markedsrådet.

Nå har beslutningen kommet: Markedsrådet er enige med Forbrukertilsynets beslutning - og opprettholder vedtaket om at PostNord har brutt markedsføringsloven.

De har imidlertid justert gebyret fra 600.000 til 400.000 kroner.

Forbudt SMS-reklame

I desember i 2018 sendte PostNord ut to SMS-er med omtale av «gode tilbud», «rabatter og fordeler», og informasjon om en nettjeneste. PostNord ga også praktisk informasjon om henting av pakker i forbindelse med julehandelen.

PostNord ga uttrykk for at SMS-ene ble sendt ut for å avhjelpe en presset situasjon før jul.

Men SMS-ene inneholdt markedsføring og ikke bare praktisk informasjon til forbrukere som ventet pakker. Dette burde PostNord ifølge Forbrukertilsynet ha innsett var feil.

Markedsrådet enige med Forbrukertilsynet

Etter å ha behandlet PostNords anke, har Markedsrådet besluttet at de er enige med Forbrukertilsynet.

De har lagt vekt på at Sms-ene både reklamerte for tjenesten my.postnord og PostNords shoppingplattform.

– Markedsrådet er enig med Forbrukertilsynet i at disse meldingene var markedsføring. Og å sende ut markedsføring på SMS uten samtykke fra mottakerne er som kjent ulovlig, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug.

– Det er tillatt å sende ut praktisk informasjon på SMS til kunder uten forhåndssamtykke. Men når tekstmeldingene også inneholder markedsføring må den næringsdrivende ha innhentet samtykke fra mottakerne, sier Haug.

Rekordhøyt gebyr

Markedsrådet justerte det opprinnelige gebyret ned fra 600.000 kroner til 400.000 kroner.

Dette er det høyeste overtredelsesgebyret som noen gang er ilagt her til lands for brudd på reglene i markedsføringsloven om e-post og SMS-reklame.

- Vi tar vedtaket til etterretning, og registrerer at gebyret er redusert med 200.000 kroner etter at vi klagde saken inn for Markedsrådet, uttaler Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonssjef i PostNord til Dinside.