<strong>POSTNORD-SVINDEL:</strong> Meldingen utgir seg for å være fra PostNord, men er altså svindel. Foto: Kristin Sørdal
POSTNORD-SVINDEL: Meldingen utgir seg for å være fra PostNord, men er altså svindel. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

PostNord advarer om SMS-svindel

Falsk hentemelding med krav om fraktkostnader er svindel.

Publisert

For to år siden skrev vi om en SMS-svindel med falske hentemeldinger fra noe som utga seg for PostNord.

Og nå er svindelen tilbake.

PostNord sier til Dinside at de kjenner til at denne SMS-svindelen nå er tilbake, og at de advarer mot svindler som dette jevnlig:

- Ja, vi er klar over at det er i omløp akkurat nå. Det har vært en økning de siste to dagene, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonssjef i PostNord, til Dinside.

Dette er svindelen

Det dreier seg altså om en type SMS-svindel, hvor du får en melding på mobilen din.

Der står det:

«Din pakke har kommet til pakke sentralen. Følg pakken her: (lenke) Bruk mobil- eller sendingsnummer: PO-984721 (OBS. Hent din pakke innen 14 dager).»

Klikker du på lenken, kommer du til et søkefelt der nummeret er ferdig utfylt, som du kan se på bildet:

<strong>SVINDEL:</strong> Ser tilforlatelig ut, men dette er svindel. Foto: Kristin Sørdal
SVINDEL: Ser tilforlatelig ut, men dette er svindel. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Klikker du på søkeknappen, får du denne meldingen:

«Status: Behandles - distribusjonssenteret i Oslo. Fraktkostnader har ikke blitt betalt. Pakken vil bli sendt når betalingen er fullført» - og en knapp merket «Betal frakt».

Denne må du ikke trykke på.

<strong>SVINDEL:</strong> Fraktkostnader er ikke betalt, er meldingen du får - men dette er svindel. Ikke trykk på «betal frakt». Foto: Kristin Sørdal
SVINDEL: Fraktkostnader er ikke betalt, er meldingen du får - men dette er svindel. Ikke trykk på «betal frakt». Foto: Kristin Sørdal Vis mer

- Er man i tvil som forbruker så er vårt tips å alltid kontakte vårt kundesenter - de vil alltid hjelpe deg, sier Thorvaldsen til Dinside.

- Ser tilforlatelig ut

Dinside har fått tipsen om SMS-svindelen fra en leser. Han sier at han visste at han ikke hadde en uavhentet pakke liggende, og at han dermed fant det svært lite sannsynlig at han skulle få et krav om ubetalt frakt.

Men han kommenterer at siden som kom opp da han klikket på linken, så veldig tilforlatelig ut. Her kan du se hvordan svindel-nettsiden ser ut:

- Svindel er ekstremt vanskelig å beskytte seg mot, da datakyndige mennesker enkelt fabrikkerer meldinger med selskapers identitet, og sender falske henvendelser til et stort antall tilfeldig valgte mottakere. Dessverre er ikke dette noe vi i PostNord klarer å beskytte oss mot, da disse operasjonene gjøres utenfor våre datasystemer, sier Thorvaldsen til Dinside, og bemerker videre:

- Vi er stadig ute på Facebook og vår egen hjemmeside og advarer mot svindelforsøkene.

Stadig mer sofistikert

Eksperter advarer om at det er stadig vanskeligere å skille det ekte fra det falske og at svindlerne blir stadig mer sofistikerte og mer profesjonelle.

- De kriminelle begynner å bli så sofistikerte. Det blir vanskeligere og vanskeligere for ofrene å få øye på de røde flaggene og skille det ekte fra det falske, sier Donna Gregory, lederen for FBIs Internet Crime Complaint Center (IC3), i en pressemelding .

Svindel via SMS og falske nettsider er utbredt, ifølge FBI, som oppfordrer om å være ekstremt skeptisk og dobbeltsjekke alt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer