Posten snur igjen

Husker du Dag Christensen, som klaget til Posten fordi han fikk moms og tollgebyr på en DVD-pakke? Nå sier Posten at de feilaktig tok klagen til følge.

- Her gjorde vi en feil ved å etterkomme klagen. Vi forholder oss til tollmyndighetenes rundskriv om 200 kroners-grensen, som sier at portoen ikke skal regnes med. Men vi kan ikke trekke fra noe som ikke er oppgitt, sier seniorrådgiver Are Kaldestad i Posten Logistikk.


Stridens kjerne er praktiseringen av 200 kroners-grensen for moms/tollgebyr på pakker fra utlandet.

Hake

Posten godtok først Christensen argument om at de bør forstå at portoen fra England er høyere enn syv kroner. Pakken kostet 207 kroner (£17.99) fra nettbutikken Play.com.

Grunnen til Postens helomvending er at Christiansens klage hadde en hake, nemlig at Play.com har såkalt "gratis frakt". Ingen porto var derfor oppført på pakken.

Posten snur igjen


- Posten kan ikke spesifisere portoen i hvert enkelt tilfelle. Det vil gi vilkårlig saksbehandling, sier Kaldestad.

- Er ikke dette vel firkantet ?

Ikke porto

- Det blir som å få parkeringsbot når du veksler penger til parkometeret. Parkometervakten vet ikke at du er for å veksle. Vi er ikke firkantet, men forholder oss til tollmyndighetenes regler, sier Are Kaldestad.

Rundskrivet om 200 kroners-grensen sier at du ikke skal betale moms/toll på pakker fra utlandet dersom pakken koster mindre enn 200 kroner. Men beløpsgrensen gjelder ikke portoen.

Rundskrivet sier derimot ingenting om at portoen må være spesifisert. Tollmyndighetene mener likevel instruksen er tydelig nok.

- Er ikke portoen spesifisert, må vi ta utgangspunkt i prisen som er oppgitt på pakken. Da skal den regnes som varens verdi, og brukes i forhold til 200 kroners-grensen, sier rådgiver Berit Aas i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Gå til DinSides miniguide til netthandel