Plommer bra for fordøyelsen

Plommen er en av de fruktene som er mest rik på antioksidanter. Den kommer som både søt og syrlig, og er bra for fordøyelsen og forebygger forstoppelse.

Plommer bra for fordøyelsen

Plommen er en av de fruktene som er mest rik på antioksidanter. Den kommer som både søt og syrlig, og er bra for fordøyelsen og forebygger forstoppelse.

Av dr. Bernt Rognlien

Plommen vokste opprinnelig vilt i Asia for over 2000 år siden. I dag dyrkes de i nesten alle land i den tempererte sone. Det finnes over to tusen plommesorter i alle størrelser, former, farger og smaker. Plommer tilhører rosefamilien og stammer opprinnelig fra tre hovedtyper, japanske, vestasiatiske og europeiske. Fargen på skallet kan variere fra blåsvart til fiolett, rødt, grønt og gult. Sesongen er lang og plommer er tilgjengelige det meste av året fra et eller annet sted i verden. Nå i august - september er det plomme tid her i Norge.

Allsidig frukt

Alle sorter har glatt skall med matt skjær og saftig fruktkjøtt med mye syre. Spiseplommer eller dessert plommer er ofte større enn såkalte matplommer og er søtere og meget saftige. Plommer som brukes i matlagningen er tørrere, med syrlig fruktkjøtt som er perfekt i paier og kaker. Vår vanligste plomme Victoria er både en god spisplomme og matplomme. Den ovale frukten med gult skall med rødlig skjær og søtt saftig fruktkjøtt egner seg til hermetisering, safting, sylting og til å spises naturell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plommer er veldig rike på fruktsyrer, sorbitol, sukkerstoffer og fiber. I tillegg til at de både er syrlige og søte er plommer en av de fruktene som inneholder mest antioksydanter. Det er rikelig med kalium, kalsium, jern og betakaroten i plommer.

Bra for fordøyelsen

Svisker er rynkete, tørkede røde eller blå plommer. Frukten kan få tørke naturlig på treet, men blir oftest soltørked eller kan tørkes i stekeovn. Sorten ”Agen” som dyrkes i Frankriket og California egner seg best til svisker. Svisker må bløtlegges i minst 4 timer før bruk. Legg de i en bolle , dekk med vann eller lunken, svak te. De blir pene og fyldige hvis de får stå over natten. I dag er det også lett å få tak i steinløse bløtere svisker som ikke krever bløtlegging. Svisker er et gammel og godt middel mot hard mage og forstoppelse. Det skal også ha god effekt mot tømmermenn, det gir raskt ny energi og har også rykte som afrodisiakum.

Plommer og svisker virker drivende på fordøyelsen og forebygger forstoppelse. De tilfører fiber og fruktsyrer som fremmer vekst av gode tarmbakterier og virker volumøkende. Tarmveggens muskulatur får mer volum å arbeide med, det stimulerer tarmpassasjen og avfallstoffende passerer raskere gjennom fordøyelsen. I tillegg inneholder sviske og plommer stoffer som direkte stimulerer glatt muskulatur i tarmveggen. Det er også rikelig med sorbitol i plommer og svisker, det er et sukkerstoff som virker avførende på tykktarmen. Det er derfor mange stoffer i plommer og svisker som gjør de til et av de beste midler vi kjenner både til å behandle og forebygge forstoppelse.

Plommer inneholder 3 mg jern pr. 100gram og er en god jernkilde. Regelmessig inntak av plommer som inneholder mye kalium virker godt regulerende på væskebalansen i kroppen og hjelper også til å normalisere blodtrykket.

Mozon.no, 29.08.02.
Tilrettelagt av Hege Eilertsen