Pass deg for morgenmåking

Vær forsiktig med å måke snø om morgenen. Hjertet har ikke stått opp ennå og kan få problemer med den uventede aktiviteten.

- Dersom du har hjerteproblemer, må du være ekstra forsiktig med snømåking om morgenen. Morgenstress og tunge tak med snøskuffen kan lett fremkalle et hjerteinfarkt, sier overlege Pål Gunnes ved Feiringklinikken.

Han advarer også snømåkere som selv mener de er i god form.

- En slik morgenaktivitet kan i verste fall fremtvinge hjerteproblemer du ikke vet du har, sier han.

Kjenn kroppen din
Snømåking er en tung jobb som er belastende for kroppen når du kommer rett fra senga og er kald og lite trent.

- Hjerteinfarkt forekommer jevnt over hele året, men om vinteren er gjerne snømåking aktiviteten som utløser det. Spesielt er eldre og utrente utsatt, sier Gunnes. Han ber folk kjenne på sin egen kropp om de egentlig er i stand til å rydde gårdsplassen.

- Man skal gjøre fysisk arbeid selv om man har hjerteproblemer, men selvsagt innenfor visse grenser. Så vær forsiktig og lær kroppen din å kjenne, oppfordrer han.

Ta det som trim
Det finnes alternativer hvor du kan måke snø uten å slite deg ut.

- Dagens moderne snøfresere er ergonomisk utviklet og er enkle å håndtere både for eldre og lett bevegelseshemmede, sier Oddmund Ihle i Husqvarna.

Fysioterapeut Dag Helge Iversen ved Feiringklinikken mener folk har godt av å bevege seg litt, men understreker at vi bør måke rolig og ta det som trim.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Er du ikke i god nok form finnes det sikkert en hyggelig ungdom som kan hjelpe deg. Eller så vet jeg av flere nabolag som har spleiset på snøfreser, noe som kan være et meget godt alternativ for enkelte, sier Iversen.

Kan skade ryggen
Det er ikke bare hjertet som får bank når du rydder snø. Også ryggen er et utsatt punkt, forteller fysioterapeuten.

- Snømåking kan være en stor belastning for en utrent eller dårlig rygg. Du kan få ryggsmerter av belastningen korsryggen påføres av måkebevegelsen bøy og vri. Om du har det travelt og fyller skuffa litt ekstra og samtidig har feil måketeknikk, kan det gi deg ryggproblemer, sier Iversen.

TIPS FOR SNØMÅKING

Har du hjertesykdom eller ryggproblemer bør tenke deg om før du måker snø.

Bøy knærne, ikke ryggen.

Løft med bena, ikke ryggen.

Vri hele kroppen, ikke bare ryggen, når du tømmer skuffa.

Bytt gjerne ut spaden med skyveskuffe, eller spleis på en snøfreser med naboene.

 

Mozon.no, 28.12.2005