Parkeringsplassen avslører oss

Sammenhengen er opplagt, og nå også tallfestet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter to magre finanskriseår er det tegn til bedring. I alle fall om man skal tro signaler fra rommet. Nei - vi tuller ikke.

For analytikere spådde i forkant av årets store tilbudshandelsdag i USA, Black Friday, at den skulle bli bedre enn årene før. Og det helt uten å konferere kassautskrifter, kjøpesenterrapporter og nasjonalbankanalyser. Det de ser på er den enkle sammenhengen mellom parkering og shopping. En høyst relevant sammenheng i billandet USA.

Hit kan du ikke kjøre, men til gjengjeld handler du skattefritt i denne norske byen

Solid vekst foran Black Friday

Parkeringstettheten på kjøpesenterparkering, slik det vises på satellittbilder fra Remote Sensing Metrics, antyder at handelen i år har økt sammenlignet med de to foregående årene. Dermed er også tegnene for årets julehandel gode. Det skriver Fast Company.

35 prosent av parkeringsplassene som har vært avbildet har vært i bruk på bildene. Bildedata som er analysert for perioden fra medio september, er sammenlignet med tilsvarende data fra 2009 og 2008. Og for disse årene var parkeringsplassbruken nede i henholdsvis 31 og 32 prosent. På lørdagen før årets Black Friday var 42,3 prosent av plassene i bruk, mot hhv. 36,5 og 30,9 i 2009 og 2008.

Og dataene som antyder økt handel, stemmer overens med spådommer fra National Retail Federation (NRF) i USA. Ifølge Reuters venter NRF en solid oppgang i julehandelen i år.

Se når nordmenn drar kortet ivrigst

Ikke bare i USA

Fullstendig kaos, meldte Norwegian Outlet i Vestby etter å ha kjørt hardt på et eget Black Friday-konsept siste fredag i november. Foto: Tor Lie/Norwegian Outlet
Fullstendig kaos, meldte Norwegian Outlet i Vestby etter å ha kjørt hardt på et eget Black Friday-konsept siste fredag i november. Foto: Tor Lie/Norwegian Outlet Vis mer


Forrige uke kunne vi melde at Black Friday-fenomenet også har kommet til Norge. Flere nettaktører har satset på gode tilbud i disse dagene, og Norwegian Outlet utenfor Oslo, gjennomførte sin egen svarte fredag. De sier seg i en pressemelding meget fornøyde med kundenes handlevilje:

- Dersom dette er en indikator på hvordan julehandelen blir, slik Black Friday er en indikator på det i USA, trenger ikke handelsstanden i Norge å være særlig bekymret, mener daglig leder i merkevarebyen Einar Sørland, etter Norwegian Outlets avvikling av Black Friday før helgen.

Ikke bare i butikken

Siste mandag i november tegner til å bli den viktigste dagen i året for netthandelen, og kortaktøren Visa Europe regner med at det denne dagen blir gjort transaksjoner på nett i Europa for 460 millioner euro med deres kort. Og også norske nettbutikker er positive. Hos landets største nettbutikker er det forventninger til kraftig vekst i årets julehandel sammenliknet med i fjor. Enkelte regner med helt opp i 15 – 20 prosents økning melder BuyPass.

Handels- og servicenæringen regner med at årets julehandel vil øke kraftig, og at nordmenn vil legge igjen mer penger enn noen gang tidligere i norske butikker før jul.