På jobben

Utviklingen av tekniske hjelpemidler på arbeidsplassen har vært, og er utrolig. Men ikke alt er like problemfritt av den grunn.

I stedet for å bruke en halv time på skrive et brev, bruker du gjerne like lang tid på å sparke i gang printeren. Og PCen må du selvfølgelig restarte med jevne mellomrom, hvis da ikke hele nettverket er nede av en annen grunn.

Nei, det er ikke alltid like enkelt å være på topp, men alt tatt i betraktning ville vi nok neppe ha byttet ut PCen med skrivemaskinen.

Listen over nye tekniske hjelpemidler er lang som et vondt år, men her er i hvert fall et assortert utvalg:

  • 1900 - bindersen. Etter sigende en ekte norsk oppfinnelse, og opphavsmannen skal ha vært Johan Vaaler. Dessverre hadde han nok ikke den ringeste anelse om hvilken genial oppfinnelse han hadde lagd. Æren fikk han riktignok, men "Gem Manufacturing of Britain" lagde snart sin egen versjon, og har nok tatt sin del av pengepotten.

  • 1959 - Xerox kopimaskin. Et kjempehjelpemiddel på enhver arbeidsplass, når den virker... Er nesten like kjent for å være i ustand. Enhver reparasjonsmanns drømmeoppfinnelse.

  • 1966 -Xerox faks maskin

  • 1971- Intel microprosessor

  • 1980 - De gule "post it" lappene fra 3M

  • 1984 - Apple Macintosh