Får regjeringa det som de vil, blir det dyrere å kjøre trikk til våren.
Får regjeringa det som de vil, blir det dyrere å kjøre trikk til våren.Vis mer

Oslo dyrest i Skandinavia

Vi har sett på prisene for å reise kollektivt i Skandinavias hovedstader. Oslo er den desidert dyreste byen.

I hele høst har vi lest om bilister over hele Europa som raser og aksjonerer mot de høye bensinprisene, og i årets statsbudsjett ble bilistene hørt: Bensinavgiften reduseres nemlig med 1,20 kroner og dieselavgiften skal ned med 1,13 kroner.

Prisene opp 20 prosent

For kollektivtransporten er situasjonen en annen. Spesielt i Oslo, der både det kommunale budsjettet og statsbudsjettet setter strammere rammer for kollektivtransporten.

Høyre-byrådet i Oslo vil kutte 40 millioner kroner i Oslo Sporveiers budsjett neste år. Hvis ikke regjeringen kompenserer for momsen på trikk og T-bane, vil det koste selskapet ytterligere 48 millioner kroner. Forutsetningen er da at det foreslåtte statsbudsjettet blir vedtatt. Bør politikerne snu i denne saken? Si din mening i diskusjonsgruppen ovenfor.

Som en følge av trangere kår, har Oslo sporveier varslet en økning i billettprisen på hele 20 prosent neste år. De varsler også kraftige kutt i antall avganger.

Dejligt i Danmark

Men hvordan ligger vi an per i dag? Er prisene på linje med nivået i våre naboland: Sverige og Danmark. Vi kontaktet de store kollektivselskapene i København og Stockholm for å sjekke prisene.

Her er resultatet:

Kollektivpriser i Skandinavia:
 Oslo:Stockholm:København:
Månedskort:550 kr.422 kr.239 kr.
Ett år totalt,
med månedskort:
6.600 kr.5064 kr.2.875 kr.
Ett år,
billigste alt:
5.600 kr.4490 kr.2.875 kr.
Enkeltbillett:20 kr.15 kr.12,8 kr.
Bot:750 kr. **562 kr.532 kr.
Prisene i Danmark og Sverige er regnet om til norske kroner. Prisene er basert på en person, voksen. * Billigste alternativ vil si prisen for et år ut fra hvilken ordning (månedskort, årskort eller tre mnd. kort) som er billigst.
** Først fra 1. november.

Som det går fram av tabellen er Oslo en prisklasse over de to andre byene. Særlig i København er det betraktelig billigere å kjøre kollektivt. Et månedskort i Køben koster kun 239 kroner. I Oslo må du ut med dobbelt så mye, og vel så det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For en person som reiser kollektivt hele året, og kjøper månedskort, blir prisforskjellen fra København til Oslo årlig på 3725 kroner, i Danmarks favør.

Sammenligner vi oss med Søta Bror, kommer vi nok en gang dårligst ut. Men forskjellene er ikke så påfallende. På ett månedskort er prisforskjellen rundt 130 kroner mellom Stockholm og Oslo. Vi har regnet om alle prisene til norske kroner, men vi har ikke tatt hensyn til ulikt lønnsnivå i de tre landene.

Hvis prisene går opp

Prissammenligningene ovenfor er gjort med utgangspunkt i dagens priser. Dersom sporveiene i Oslo setter opp prisene til våren, blir forskjellene trolig større. Det kommer selvsagt an på prisutviklinga i våre naboland også. Men en prisøkning på 20 prosent, som Oslo Sporveier har varslet, er usedvanlig høy i forhold til normale årlige økninger.

Legger vi til grunn at prisene i Oslo går opp med 20 prosent, vil et månedskort koste 660 kroner neste år. Kjøper du 12 månedskort i løpet av ett år, må du punge ut med 7920 kroner i året.

Dyrere å snike

Har du ikke råd? Satser du på å snike, og på at du blir tatt i sniking såpass sjeldent at det vil lønne seg? Vi har ikke gjort noen lønnsomhetsberegning på om sniking lønner seg.

Det som er sikkert er at Oslo Sporveier vil snikinga til livs. Fra 1. november øker de boten fra 500 kroner til 750 kroner for snikerne. Kjører du trikk med forfalsket månedskort, og blir gjennomskuet av kontrollørene, er boten på nette 1.500 kroner.

Har du en menining om prisene på buss, trikk og T-bane, eller om standarden? Føler du deg tvunget til å snike? Gå til diskusjonsgruppen ved å klikke på ikonet øverst til høyre, og skriv et innlegg!