Vy nettbuss og lokaltrafikk

- Oppleves som diskriminerende

Justyna Moz må betale mer enn de andre på VY-bussen fordi hun vil sitte på hele veien.

MÅ HA «DOBBELT» OPP: Justyna Moz (bildet innfelt) pendler Oslo-Sarpsborg med Vys ekspressbuss, men avkreves for en ekstra lokalbussbillett i tillegg fordi Vy-bussen ikke alltid går hele veien frem. Vy og Østfold kollektivtrafikk krever at hun har to overlappende billetter og sier hun ikke kan kombinere de to billettene, som i prinsippet gir henne gyldig billett hele veien, fordi hun noen ganger skal sitte på den samme bussen hele veien.

- Det oppleves som diskriminerende å ikke få lov til å reise med samme billett som de andre passasjerene som kommer på bussen i Moss, sier Justyna Moz til Dinside. Foto: Privat/NTB scanpix
MÅ HA «DOBBELT» OPP: Justyna Moz (bildet innfelt) pendler Oslo-Sarpsborg med Vys ekspressbuss, men avkreves for en ekstra lokalbussbillett i tillegg fordi Vy-bussen ikke alltid går hele veien frem. Vy og Østfold kollektivtrafikk krever at hun har to overlappende billetter og sier hun ikke kan kombinere de to billettene, som i prinsippet gir henne gyldig billett hele veien, fordi hun noen ganger skal sitte på den samme bussen hele veien. - Det oppleves som diskriminerende å ikke få lov til å reise med samme billett som de andre passasjerene som kommer på bussen i Moss, sier Justyna Moz til Dinside. Foto: Privat/NTB scanpix Vis mer

Justyna Moz bor i Oslo og jobber i Sarpsborg sentrum.

Ideelt sett tar hun VY-ekspressbussen, som skal gå direkte fra Oslo til Sarpsborg sentrum.

Men «ekspressbussen» fungerer også som lokalbuss og går ikke alltid hele veien fram - slik at hun i tillegg må kjøpe billett for reiser med det lokale busselskapet i Østfold.

Nå har Justyna fått beskjed fra Vy at hun ikke kan kombinere billetter med flere selskaper dersom hun skal reise hele veien. De sier hun ikke kan «skjøte» billettene slik hun har gjort.

De krever at hun kjøper en mye dyrere billett. Og i tillegg må hun likevel kjøpe lokalbillett.

- Jeg er litt usikker hva som menes med å «skjøte». Jeg regner med at det må være lov å gå av bussen, altså avslutte reisen, og gå på samme bussen igjen med den andre billetten, altså starte en ny reise, sier Justyna.

Men for reisende som skal av på halvveien, går det helt fint å «kombinere» billettene.

Dette er saken

Justyna tar altså «ekspressbussen» fra Oslo til Sarpsborg sentrum.

VY-billetten med «ekspressbussen» koster 3090 kroner for en måned.

Men nå er det slik at denne ekspressbussen ikke alltid går hele veien fram dit Justyna må for å komme seg på jobb, og ofte må hun derfor bytte buss og ta en lokalbuss i Østfold for å komme seg helt fram.

Men hun får ikke reise med lokalbuss i Østfold med VY-billetten. Så derfor må hun ha Østfoldkort fra Østfold kollektivselskap, som koster 700 kroner.

Ettersom Justyna ofte må bytte buss i Moss, har hun derfor reist med periodebillett Oslo-Moss, som koster 1950 kroner måneden - og kombinert det med Østfoldkortet til 700 kroner - totalt 2650 kroner.

Men nå sier VY at hun ikke kan kombinere disse to billettene slik hun gjør, selv om hun da har gyldig billett hele veien; Oslo-Moss og Moss-Sarpsborg.

VY NETTBUSS: Det er andre priser på periodekort for Vy ekspressbuss enn det er på Vy tog. Reisende med Vy ekspressbuss får heler ikke rabatt på kjøp av tilleggsbillett på Østfold kollektivtrafikk, slik reisende med Vy tog får. Foto: Kristin Sørdal
VY NETTBUSS: Det er andre priser på periodekort for Vy ekspressbuss enn det er på Vy tog. Reisende med Vy ekspressbuss får heler ikke rabatt på kjøp av tilleggsbillett på Østfold kollektivtrafikk, slik reisende med Vy tog får. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

1140 kroner mer enn de andre

Vy krever at hun må kjøpe Vy-billett hele veien til Sarpsborg, til 3090 kroner, og i tillegg må Justyna ha den lokale østfoldbilletten til 700 kroner for de gangene hun må bytte buss fordi Vy ikke kjører hele veien fram.

Da ender Justyna på 3790 kroner per måned - som er 1140 kroner mer enn det koster å ta den samme bussen Oslo-Moss, gå av bussen, og gå på bussen igjen og reise Moss-Sarpsborg.

- Østfold-billetten kan benyttes på Vy-bussen innenfor Østfold. De som kommer på Vy-bussen i Moss kan benytte Østfold-billetten til Sarpsborg, men det kan ikke jeg fordi jeg har vært med Vy-bussen helt fra Oslo, sier Justyna til Dinside, og fortsetter:

- Da krever Vy at jeg må ha Vy-billett for strekningen Oslo – Sarpsborg. Da koster Vy-billetten 1140 kroner ekstra for en 30-dagers billett, og det betyr at jeg må ha dobbelt opp med periodebillett innenfor Østfold, sier hun.

- Det oppleves som diskriminerende å ikke få lov til å reise med samme billett som de andre passasjerene som kommer på bussen i Moss, sier Justyna.

- «Ekspressbussen» fungerer som lokalbuss

Hun forteller at «ekspressbussen Vy» i virkeligheten fungerer som en vanlig Østfold lokalbuss på strekningen mellom sykehuset på Kalnes, Sarpsborg og Moss fordi Østfold kollektivtransport nesten ikke har egne lokalbusser på strekningen, og at alle dermed bruker «ekspressbussen» som lokalbuss.

Og på disse strekningene kan man reise med Østfoldkortet uten problemer, selv om det er en Vy-buss.

- At ekspressbussen har så mange stopp og fungerer som en lokalbuss, fører til at bussen bruker 1,5 timer eller mer, i stedet for 1 time Oslo-Sarpsborg. Og det betyr at Vy-billetten til 3090 kroner Oslo-Sarpsborg er altfor dyrt, mener Justyna.

- Og det burde være mulig å fortsette tur med Østfold kollektivtransport, med Vy-billetten, sier hun.

«EKSPRESSBUSSEN» ER LOKALBUSS: Vy ekspress fungerer som lokalbuss i Østfold, og har 25 stopp mellom Mosseporten og Sarpsborg sentrum. Reisende med lokalbussbillett fra Østfold kollektivtrafikk kan reise med Vy ekspress, men Justyna får ikke reise med Vy-billett på de øvrige bussene til Østfold kollektivtrafikk. Foto: Kristin Sørdal
«EKSPRESSBUSSEN» ER LOKALBUSS: Vy ekspress fungerer som lokalbuss i Østfold, og har 25 stopp mellom Mosseporten og Sarpsborg sentrum. Reisende med lokalbussbillett fra Østfold kollektivtrafikk kan reise med Vy ekspress, men Justyna får ikke reise med Vy-billett på de øvrige bussene til Østfold kollektivtrafikk. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

- Gap i pris mellom Vy tog og Vy ekspressbuss, og dårlig tilbud, fører til at flere som bor i Oslo og jobber enten i Sarpsborg eller på Kalnes velger å kjøre bil istedenfor å ta buss. Det er ikke lønnsomt å ta så dyr buss som ikke funker som ekspressbuss, sier Justyna videre.

I tillegg poengterer hun at reisende med Vy tog kan kjøpe rabattert periodebillett for reiser med Østfold kollektivselskap for 300 kroner - et tilbud som ikke reisende med VY buss får. De må fremdeles betale «originalpris» på 700 kroner.

Østfold kollektivtrafikk: - Ingen planer om endring

Solfrid Rød Olsen, salgs- og markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, sier til Dinside at hun skjønner at dette oppfattes urimelig, men forklarer det med at de er en fylkeskommunal aktør mens Vy er en kommersiell aktør.

- Jeg har full forståelse for at kunden synes dette er urimelig, men det er viktig å huske på at Vy express er en kommersiell aktør, mens vi er en fylkeskommunal virksomhet med ansvar for den lokale busstrafikken i tidligere Østfold, sier Olsen.

- For å gi våre kunder et best mulig tilbud, har vi har en avtale med Vy express om at de tar med lokale reisende i Østfold. Vy express er veldig tydelige på at de ikke tillater skjøting av lokale billetter, sier hun videre.

Ifølge Olsen, er det imidlertid ingen planer om å få samme løsning med rabatterte periodebilletter for reisende med Vy buss, slik det er for reisende med Vy tog:

- For kunden er det selvsagt viktig å se på de ulike alternativene og velge det som er mest prisgunstig. Hvis det er Vy tog med overgang til buss i Østfold, så bør kanskje det vurderes. Vi jobber ikke med tilsvarende løsninger i forhold til ekspressbussene, og det er heller ingen planer om det, sier Olsen til Dinside.

Vy: - Østfold kollektivtrafikk som bestemmer

Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy, sier imidlertid til Dinside at det er Østfold kollektivtrafikk som har bestemt at det ikke er lov å «skjøte» billettene:

- Det er Østfold kollektivtrafikk som definerer regelverket for kollektivreiser og hvorvidt man kan skjøte disse turene og billettene, sier Lundeby, og henviser til det som står på hjemmesiden til det fylkeskommunale selskapet:

Under et eget punkt om ekspressbussene til Vy, om «Skjøting av lokale billetter videre mot Oslo tillates ikke», står det at «Lokale billetter i Østfold kan ikke kombineres/skjøtes med billetter videre mot Oslo».

Han bekrefter at det Justyna forteller, om praksisen med billettene, stemmer med regelverket:

- Hun har rett i det hun sier: Med denne situasjonen under gjeldende regelverk, er denne skjøtingen per nå ikke tillatt, sier Lundeby.

- Noe vi må ha en dialog på

Når Dinside forteller at Østfold kollektivselskap henviser til at det er Vy som bestemmer at de ikke tillater skjøting og at det ikke er noen planer om å få tilsvarende ordning med rabatterte billetter på lokaltrafikken som reisende med Vy tog får, svarer Lundeby at dette er noe de må se på:

- Når de sier at de ikke har noen tanker om å utvide rabattert kort for våre kunder, er det noe vi må ha dialog på, sier Lundeby.

- Det er selvfølgelig muligheter å få til slike avtaler, men det er et kostnadsspørsmål også, sier han videre.

Han understreker at de per nå ikke har en bedre løsning enn å ha billett Oslo-Sarpsborg for 3090 kroner, pluss lokalbilletten til 700 kroner.

- Vi har ikke noen bedre løsning enn denne; det er det som er innenfor regelverket per nå.

- Så må vi ha en dialog for å høre hva de (Østfold kollektivselskap, red.anm.) mener, i og med at de har avtale med togsiden av Vy - om det ikke er hensiktsmessig å ha en tilsvarende avtale med ekspressbussen, sier Lundeby til Dinside.

- Så det er egentlig ikke innenfor regelverket, om kunden går av bussen og går på igjen - hun har jo egentlig gyldig billett på begge strekningene?

- Hun har jo det. Og det er en rar praksis. Men det er slik regelverket er satt opp per nå, avslutter Lundeby