Professor Øystein Noreng.
Professor Øystein Noreng.Vis mer

- OPEC i miniformat

- Norge er et OPEC i miniformat. Med fire - fem store oljeselskaper har vi lite reell konkurranse på bensin i Norge.

Det sier Øystein Noreng, professor i petroleumsøkonomi ved Handelshøyskolen BI i en kommentar til at Statoil i dag satte ned bensinprisen med beskjedne sju øre literen.

- Oljeselskapene er raske til å sette opp prisene når oljeprisen øker internasjonalt , men de er ikke like raske til å sette ned prisene når oljeprisen synker, sier Noreng, som har jobbet med bensinproblematikk i flere år.

Er krisa over?

Statoil satte opp bensinprisen med 40 øre i løpet av fire dager før de senket den. Dermed ble det 20 kroner dyrere å fylle en bensintank på 50 liter.

Oljeprisen er i dag rundt 35 dollar fatet, men eksperter har spådd en oljepris på hele 50 dollar fatet. Ting tyder likevel på at prisgaloppen på bensin er i ferd med å stoppe noe opp.

Allerede utover dagen i går begynte prisene internasjonalt å synke noe. Dermed ble innkjøpsprisene for oljeselskapene lavere.

- Vi håper at utviklingen i Midt-Østen vil bidra til å senke prisene ytterligere, sier informasjonssjef Per Vangen i Statoil.

Hva vil vi betale?

En prisreduksjon på sju øre literen merkes knapt på lommeboka. Hvor mye må bensinprisene stige før etterspørselen synker? Den såkalte priselastisiteten på bensin er kjent for å være beskjeden. Statistisk sentralbyrå opplyser at priselastisiteten er på - 0,35.

En prisøkning på 100 prosent vil gjøre at etterspørselen synker med 35 prosent.

- Elastisiteten er liten på bensin. Det skyldes at folk i dette landet er svært avhengig av bil som transportmiddel. Samtidig er kollektivtransporten lite utbygd, forteller informasjonssjef Per Anders Owren i A/S Norske Shell.

I følge Orwen vil vi fylle vår bensin selv om prisene stiger ytterligere.

Hva gjør OPEC?

Organisasjonen av oljeeksporterende land (OPEC), som Norge ikke er medlem av, er den største maktfaktoren i oljeverdenen i dag.

OPECs oljepolitikk har stor betydning for markedssituasjonen og indirekte for bensinprisene i Europa.

- Jeg mener at OPEC vil ha en høy oljepris, men ikke for høy, sier Owren.

En svært høy oljepris vil gi de mindre oljeprodusentene høyere inntekter og en sterkere markedssituasjon i forhold til OPEC-landene.

BI-professor Øystein Noreng har følgende teori om OPECs oljepolitikk:

- OPEC er lei av at forbrukerlandene stikker av med en så stor andel av oljeinntektene i forhold til produsentlandene. Ved å holde oljeprisen høy, vil de skape så stor motvilje blant folk i forbrukerlandene at moms og skatter presses ned, mener Noreng.

Hva med avgiftene?

I følge Noreng er det først og fremst de høye bensinavgiftene som skaffer kroner i statskassa - og som OPEC vil til livs. Norges Automobil-Forbund (NAF) jobber akkurat nå aktivt med lobby-virksomhet på Stortinget for å få ned avgiftene.

- Finnes det noen grenser? For et år siden ville ingen trodd at bensinprisene ble så høye som de er i dag. For oss er det uforståelig at rike Norge skal ha Europas høyeste bensinpriser. Folk med en vanlig lønnsinntekt har jo knapt råd til å kjøpe en familiebil, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF.

- Hva bør bensinen koste?

- Vi mener det er lite realistisk med en pris på seks -sju kroner, som Carl. I. Hagen krever. Prisen bør ligge et par kroner under dagens nivå, med andre ord rundt ni kroner literen, mener Otter.

Ta meg til dagens bensinpriser

Les også:
Hvem stikker av med bensinpengene?