Business or pleasure?
Business or pleasure?Vis mer

Økonomi hottere enn sex

Nettbrukerne er definitivt blitt mer voksne.

Ifølge nettstedet Ekonomi24 viser en ny amerikansk undersøkelse at vi bruker mindre tid på å lete etter sex på nettet. Nå er det faktisk økonomi- og businesstoff som har tatt over.

En million søk

I det amerikanske studiet sitert av Reuters har man sett nærmere på mer enn en million søk på søketjenesten Excite i løpet av årene 1997, 1999 og 2001.

Konklusjonen er altså at det har skjedd en kraftig endring i hva vi søker etter - og dermed er interessert i - på nettet. For det er selvfølgelig ikke helt sikkert at det forholder seg slik i virkeligheten?

Sex og porno

I 1997 var det "fornøyelser og fritid" som dominerte i søketekstene. Hele 19,9 prosent av søkene omhandlet disse emnene. På andreplassen fant man søkeord knyttet til sex og porno, med hele 16,8 prosent av alle søk. Business- og økonomistoff stod for bare 13,3 prosent av søkene.

Fire år senere, i 2001, har tingene endret seg markant. Nå er det businesstoff som ligger på topp med 24,7 prosent av alle søk. Først på en femteplass finner vi søkeord knyttet til sex. Bare 8,5 prosent av alle søk i 2001 var "sexfikserte".

Voksen og seriøs?

Skal man tro statistikken har altså nettet etter hvert vokst seg ut av tenårene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har nå blitt mer voksent, og mer seriøst. For andre undersøkelser viser nemlig også at voksne bare tenker på sex i 10 prosent av tiden - og det passer jo godt med at vi søker på sex i 8,5 prosent av tiden vi sitter på nettet. Vel vel.

Og at økonomi er hottere enn sex - ja, det er selvsagt søt musikk i ørene her hos oss på DinSide Økonomi.