Øker gebyrene for banktjenester

Kundene reagerer på Gjensidiges gebyrøkninger.

Fra 30.mai vil kunder i Gjensidige måtte betale for en rekke banktjenester, som til nå har vært gratis.
Fra 30.mai vil kunder i Gjensidige måtte betale for en rekke banktjenester, som til nå har vært gratis.Vis mer

Fra tid til annen opplever man at bankene øker gebyrene på sine tjenester. Sist i rekken er Gjensidige, som fra og med 30. mai vil ta gebyrer for en rekke av sine banktjenester.

Bakgrunnen for de økte gebyrene er ifølge Gjensidige selv at de ønsker å prioritere fordelskundene. For det er i hovedsak basis-kunder med kun én brukskonto som vil måtte betale for langt flere av tjenestene.

– Vi ønsker å satse mer enn tidligere på breddekunder, sier Christian Haraldsen, informasjonssjef for bank, pensjon og sparing i Gjensidige til DinSide.

Gebyrer for kortbruk

Den største gebyrøkningen gjelder kontantuttak i utlandet, som vil gå opp fra 0 til 30 kroner for alle Gjensidiges bank-kunder.

– Prisøkningen kan virke kraftig, men ved å ta 30 kroner for dette tilpasser vi oss standarden i bransjen, sier Haraldsen til DinSide.

Men Basis-kundene vil også måtte betale gebyrer for banktjenester man gjerne benytter daglig.

Når prisendringen trår i kraft, vil det koste fra to til fem kroner for alt fra varekjøp med bankkort og kontantuttak, både i Norge og utlandet, og betaling av regninger i nettbanken - tjenester som til nå har vært gratis.

Informasjonssjef for bank, finans og sparing Christian Haraldsen.  Foto: GJENSIDIGE
Informasjonssjef for bank, finans og sparing Christian Haraldsen. Foto: GJENSIDIGE Vis mer


– Det er ikke særlig butikk å ha kunder med bare en gebyrfri konto, innrømmer Haraldsen.

– Betyr dette at dere oppfordrer Basis-kundene om å enten bli fordels-kunder, eller å heller velge en annen bank

– De må svært gjerne være Basis-kunder hos oss, men da vil det koste litt. Dessuten er det svært enkelt å bli Fordels-kunde, som krever at kunden har en brukskonto, en sparekonto og enten kredittkort eller bolig- eller billån, sier Haraldsen.

Les også: Blir kortet misbrukt, kan du selv få skylda

Eksempler på Gjensidiges gebyrøkinger:

Fordelskunder:

  • Varekjøp utland med bankkort, fra 0 til 2 kroner
  • Kontantuttak utland med bankkort, fra 0 til 30 kroner
  • Melding om manglende dekning, fra 6 til 25 kroner
  • Basis-kunder:

  • Varekjøp innland med bankkort, fra 0 til 2 kroner
  • Varekjøp utland med bankkort, fra 0 til 3 kroner
  • Kontantuttak innland med bankkort, fra 0 til 5 kroner
  • Kontantuttak utland med bankkort, fra 0 til 30 kroner
  • Melding om manglende dekning, fra 6 til 25 kroner
  • Betaling med kid i nettbank/mobilbank, fra 0 til 2 kroner
  • Betaling uten kid i nettbank/mobilbank, fra 0 til 3 kroner
  • Melding om manglende dekning, fra 6 til 25 kroner
  • Les også: Mobilbetaling kan gi høyere dagligvarepriser