- Offer for trykkfeil

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Vi har ikke oppgitt at bilen skal ha ekstrautstyret Strømme snakker om. Vi er offer for trykkfeil i Autobørsen. Akkurat dét har skjedd flere ganger tidligere, sier daglig leder Ronny Holmen hos RS Motor.

Bindende

Jurist Paal Bjønness ved Forbrukerrådets sekretariat påpeker at firmaet uansett er ansvarlig for annonseteksten.

- I prinsippet er opplysningene i annonsen bindende for firmaet. Dersom firmaet mener det er feil i annonseteksten, har de plikt til å opplyse kunden om det før kontrakten underskrives. Gjør de det, er det greit, sier Bjønness.

- Det gjorde vi. Strømme fikk beskjed om at ekstrautstyret ikke fulgte med før han satte seg i bilen, sier Ronny Holmen.

- Dette er blank løgn. Jeg har aldri hørt et ord om dette. Min kone, som var med meg, kan bevitne det, sier Bjørn Otto Strømme.

I Autobørsen stiller de seg tvilende til beskyldningene fra RS Motor.

- Vi kan gjøre feil som alle andre. Men denne bilen var annonsert hos oss fem ganger med samme annonseteksten - som sa at bilen hadde ekstrautstyret. Vanligvis er forhandlerne raske til å påpeke feil hos oss, og RS Motor har ikke gjort det i dette tilfellet, sier Helmer Teksdal, daglig leder i Autobørsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For dyrt

RS Motor har mottatt brevet fra Forbrukerrådet i Møre og Romsdal, og tilbyr seg å betale litt.

- Vi vil betale de 8.100 kronene som service og katalysator kostet når vi mottar bilag for dette. Vi får se på dette med ekstrautstyret. Vi synes at prisen for ekstrautstyr og montering på verkstedet i Kristiansund er alt for høye. Dersom Strømme kjører bilen hit, skal vi ordne saken.

- Du forventer vel ikke at han gjør det?

- Dersom vi finner et billigere verksted i eller rundt Kristiansund, er saken en annen. Det er at klart vi tar dette på alvor. Man skal jo følge opp kundene. Likevel synes vi at vi har strukket oss langt. Bilen kostet opprinnelig 291.000 kroner, men Strømme fikk den for 270.000, sier Ronny Holmen hos RS Motor.

Bjørn Otto Strømme er ikke fornøyd med 8.100 kroner fra RS Motor. Får han kun dette, krever han kjøpet hevet. RS Motor bedyrer at de "om få dager" vil svare på henvendelsen fra Forbrukerrådet i Møre og Romsdal.

Følg den videre utviklingen i denne saken på Din Side