Nytt mobilnummer ga tilgang til en annen persons Messenger

- Ubehagelig, sier Geir Åkerland, og spør seg hvordan dette er mulig.

MESSENGER-TILGANG: Ved kjøp av ny telefon til dattera, fikk Geir Åkerland tilgang til en annen persons Messenger-konto. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
MESSENGER-TILGANG: Ved kjøp av ny telefon til dattera, fikk Geir Åkerland tilgang til en annen persons Messenger-konto. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix Vis mer

Det var da Geir Åkerland skaffet mobil til sine to barn, at de hadde den ubehagelige Facebook-opplevelsen:

Det ble bestilt nytt SIM-kort og mobilnummer fra OneCall, og så skulle Åkerland sette opp for bruk av Facebook Messenger på den ene telefonen.

Da startet problemene.

Logget inn på noen andres Messenger

- Da vi skulle logge inn på Messenger på dattera mi sin telefon, fikk vi beskjed om at passordet var feil, og fikk tilsendt et nytt passord på SMS til mobilen. Da kom vi derimot inn på profilen til en annen person, forteller Åkerland.

Da Geir Åkerland oppdaget feilen, avinstallerte han appen på dattera sin mobil, og tok kontakt med Facebook via tjenesten «Rapporter et problem», men etter over en uke har han fortsatt ikke hørt noe.

- Vi vet ikke hvor feilen ligger, men syns det er ubehagelig at det skal gå an å få tilgang til en annen persons Messenger-meldinger bare ved få et nytt telefonnummer, sier Åkerland, som selv mistenker at den forrige eieren av mobilnummeret hadde knyttet nummeret til sin Facebook-konto.

Dinside kontaktet Facebook onsdag i forrige uke for å få deres forklaring på problemet, men de har fortsatt ikke kommet med et svar til Dinside.

TOFAKTOR: Når du logger på en tjeneste må du godkjenne påloggingen i en app. Det øker sikkerheten betraktelig. Foto: Pål Joakim Pollen. Video/Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Skyldes innlogging med mobilnummer

Telia eier Onecall, og deres kommunikasjonssjef sier til Dinside at den beskrevne situasjonen skyldes måten Facebook har løst innloggingen for dem som kun ønsker å bruke Facebook Messenger uten Facebook-konto.

Da kan man nemlig logge inn med telefonnummeret sitt.

- Det kan høres ut som om den som har hatt nummeret tidligere ikke har oppdatert sin informasjon hos Facebook. Det er det svært viktig at man gjør, nettopp for å unngå slike situasjoner, understreker Ellen Cecilie Scheen.

Selv om det minimum tar tre måneder fra en person slutter å bruke et Telia-nummer til det blir overført til en ny kunde, og normalt minst ett år, spiller dette liten rolle, hvis personen som har hatt nummeret ikke oppdaterer sin informasjon hos andre tjenester, som i dette tilfellet Messenger/Facebook, påpeker Scheen.

- At et telefonnummer ikke lenger brukes av den som opprettet kontoen, er ikke noe den nettbaserte tjenesten automatisk får kjennskap til, sier Scheen.

Oppdater med riktig informasjon

Telia understreker at eksempelet i denne saken viser at det ved bruk av nettbaserte tjenester som Messenger er viktig at man fortløpende og jevnlig sørger for at kontaktopplysninger man har oppgitt, som telefonnummer og e-postadresse, er oppdatert med riktig informasjon.

Samtidig tror Scheen at dette er en begrenset problemstilling, i og med at folk i mye mindre grad enn før bytter telefonnummer.

- Tidligere var det jo slik at man hvis man byttet operatør også måtte bytte nummer, mens vi i dag beholder det samme nummeret «hele livet», legger hun til.