Nytt EU-direktiv gir bedre forbrukerrettigheter

Det vil blant annet stilles strengere krav til prissammenligningstjenester.

BEDRE BESKYTTELSE: Et nytt EU-direktiv gir forbrukerne bedre vern, og myndighetene bedre mulighet til å straffe dem som bryter forbrukervernet. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
BEDRE BESKYTTELSE: Et nytt EU-direktiv gir forbrukerne bedre vern, og myndighetene bedre mulighet til å straffe dem som bryter forbrukervernet. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert

Fra sommeren 2020 vil et nytt EU-direktiv, som også vil gjelde i Norge, tre i kraft. Det vil gi forbrukerne bedre vern, og myndighetene bedre mulighet til å straffe dem som bryter forbrukervernet.

Direktivet er en tilpasning og oppdatering av forbrukerrettighetene knyttet til digitaliseringen av varer og tjenester.

- Forbrukerne skal få bedre informasjon og angrerett når de betaler for en tjeneste med personlig informasjon, og firma som har urimelige avtalevilkår eller villedende markedsføring, skal kunne straffes så det svi, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Dette blir nytt

Det nye EU-direktivet vil stille krav til bedre informasjon og angrerett for apper og digitale tjenester, hvor du betaler med personlig informasjon. Det vil si at tjenesten er gratis, men informasjonen om deg blir solgt videre.

Du skal også ha mulighet til å få tilbake ditt eget innhold som er lastet opp på tjenestene, for eksempel bilder og videoer. Innholdet skal gis tilbake gratis, innen rimelig tid og i et vanlig filformat.

Videre skal det bli enklere å straffe dem som ikke respekterer forbrukerrettighetene. Forbrukermyndighetene skal kunne gi gebyrer på inntil fire prosent av selskapets årlige omsetning ved brudd på sentrale forbrukerrettigheter, for eksempel urimelige avtalevilkår, villedende markedsføring og negativt salg. Myndighetene skal kunne jobbe over de nasjonale grensene i EU.

VARSEL: Er det et spesielt produkt du ønsker deg, som muligens kommer på tilbud? Da er dette et godt tips! Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Det kommer strengere krav for prissammenligningstjenester og brukeranmeldelser på nett, slik at du kan stole på det gode tilbudet eller den fabelaktige brukeranmeldelsen.

Du skal i tillegg bli informert om prisen er individuelt tilpasset deg, slik at du enklere kan vurdere om du har fått et godt tilbud eller ikke.

Prisjakt.no er positive

Norgessjef Are Vittersø i Prisjakt.no er positiv til at det vil være strengere krav rundt prissammenligning.

- Mange sammenligningstjenester viser ikke alltid hele bildet, og kan ha betalte plasseringer, som igjen kan føre til villedende trygghet. Det er viktig at forbrukerne får hele sannheten når de sjekker opp prisen, og ikke blir villedet til å tro at det første de ser er det beste de kan få, sier Vittersø til Dinside.no.

Det er viktig at forbrukeren får en objektiv vurdering og enkel prisoversikt i et ellers litt uoversiktlig marked, legger han til.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer