NYHET: Kaffe latte-indeksen

Big Mac-indeksen får nå en arvtaker. En ny indeks måler reell kjøpekraft i kaffe. Her er tallene for 15 land.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er det anerkjente bladet The Economist som står også bak Big Mac-indeksen, som lanserer den nye kaffe-indeksen.

Indeksen er basert på kaffe latte-prisene hos den amerikanske sterkkaffekjeden Starbucks, som finnes i 32 land - men ennå ikke i Norge.

32 land

Indeksen viser at en stor kaffe latte i USA koster 2,80 dollar, som er det samme som en Big Mac: 20 norske kroner med dagens valutakurser.

I Europa koster den samme kaffen i snitt 2.93 Euro, som tilsvarer 3,70 amerikanske dollar eller 26 kroner. Kaffen er altså seks kroner dyrere i Europa.

Avvik antyder, som på Big Mac-indeksen, om en valuta er over- eller undervurdert på valutamarkedet.

En stor kaffe med melk er billigst i Thailand. Der koster den 1,93 dollar, som tilsvarer 13 norske kroner. I Sveits er prisen hele 4,54 dollar eller 31 kroner, mer enn dobbelt så mye som i Thailand.

image: NYHET: Kaffe latte-indeksen



Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!