Ny opplevelse for menn (og kvinner?)

Mach 3 er ikke forsvarets nye jagerfly, men Gillettes nye barberhøvel. Mach 3s utviklingskostnader er imidlertid på jagerfly-nivå.

Mach 3 er ifølge Gillettes hovedkontor i Boston den største hendelsen i selskapets snart 100-årige historie. Den nye høvelen har tatt 15 år og kostet 750 millioner dollar å utvikle. For dette beløpet kunne de kjøpt hele Rolls-Royce konsernet.

Gillette forklarer de store investeringene med at selskapet selv produserer absolutt alt produksjonsutstyr. Maskiner, roboter og til og med verktøy er egenprodusert.

For den vanlige mann er den største forandringen at Gillettes nye flaggskip kommer med tre blader. Selskapet har videre tatt ut hele 35 nye patenter på Mach 3.

Trebladsfunksjonen kombinert med enda skarpere blader skal ifølge Gillette gi selskapets 700 millioner mannlige kunder verden over en ny og hittil uovertruffen barberopplevelse.

Monopol i Norge

Gillette Norge innehar sannsynligvis verdensrekorden i markedsandel.

- I Norge har vi 99 prosent av markedet mot 70 prosent på verdensbasis, opplyser administrerende direktør i Gillette Norge, Terje Kinden, til DinSide.

Kinden er ikke i tvil om at de fleste norske menn vil velge å bytte ut dagens Gillette produkter.
- Mach 3 er så bra at prisen blir av underordnet betydning, påstår han selvsikkert.

Dyrere

Mach 3 ble nylig lansert med brask og bram ved Gillettes hovedkvarter i Boston. "The world shaving headquarter", som selskapet ynder å kalle seg selv, skal bruke 120 millioner dollar på å markedsføre høvelen på verdensbasis. Det er mer penger enn Coca-Cola brukte for å markedsføre sin "New-Coke". Mach 3 kan kjøpes i norske butikker fra september.

Ikke overraskende blir Mach 3 dyrere enn dagens høvler. Frustrerende for norske menn, som i løpet av få år har gått fra Contour, via Sensor, til Sensor Excel, og nå altså Mach 3.

- Til gjengjeld blir barberingen enda tettere. Før brukte jeg 258 drag per barbering, med Mach 3 bruker jeg bare 53, forteller en begeistret Kinden og forteller videre at Mach 3 vil koste mellom 65 og 70 kroner i butikken.

Det er en økning på nesten 9 prosent i forhold til Sensor Excel, som kom for tre år siden.