Ny markedsføringslov skjerper reglene

Noen reklamer har allerede blitt stoppet.

Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerombudets 30 ansatte mottar om lag 7.500 klager hvert år. Ombudets jobb er å forvalte markedsføringsloven, reklame, annonser og lignende.

Både forbrukere og representanter fra næringslivet kan kontakte Forbrukerombudet med sin henvendelser. Forbrukerombudet vurderer deretter om det er hold i klagen.

En forbruker reagerte på Ica-reklamen der butikksjefen spør sine ansatte: "Hvordan redder man en svenske fra å drukne?" De ansatte svarer at de ikke vet, og butikksjefen svarer "Bra!". Klagen ble ikke tatt til følge, fordi reklamen var humoristisk ment.

Markedsføringsloven endres den 1. juni 2009. "Stumme oppringninger" er noe av det som blir ulovlig. I fjor høst skrev vi om Tore (23) som reagerte på Tele2s kampanje med "stumme oppringninger, nå blir det slutt på slike oppringninger. Les saken

Også telefonselgere får en tøffere hverdag fremover. Den reviderte markedsføringsloven sørger for å begrense selgernes ringetider ytterliggere. Telesalget begrenses til tiden mellom kl. 09 og kl. 21, og det kun på hverdager. De prøver å lure deg

Ny svarteliste

I tilegg til "oppussing" av markedsføringsloven, har Forbrukerombudet laget en svarteliste. Svartelisten består av 31 punkter som beskriver handelspraksis "som under alle omstendigheter anses som urimelige".

Les også: Disse reklamene ble for sterke

Under har vi laget en bildespesial med annonser som Forbrukerombudet har reagert på. Vi har, med hjelp av en ansatt hos Forbrukerombudet, forklart i bildeteksten hva som er galt med annonsene. I noen av annonsene er ord imidlertid overflødige.


Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer