NY: Gavegenerator

Alternative julegaver som spanskkurs og vaskehjelp er mer populært enn noensinne. Vår Gavegenerator gir deg de originale julegaveidéene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nå stiger blodtrykket i Norge. Det er desember og tid for julegavene.

Julegaveritualet er kos for noen, men tortur for andre. Folk vil helst gi andre ting enn slips og sokker, konfekt og kakespader.

De nye gavene

- Alternative gaver, for eksempel tjenester, er blitt mer populære de siste årene. Dette skyldes dels at folk etterhvert har svært mange ting og dels økt minimalisme, sier forsker Anita Borch i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Og det er her DinSide kommer inn. Vi gir deg de originale gaveidéene i alle prisklasser - fra noen tiere til titusener av kroner.

Jeg vil prøve Gavegeneratoren

Borch sier at de alternative gavene minsker risikoen for å gi upopulære gaver, som badevekt til dama eller joggesko til sofagrisen.

For de kreative

Ifølge SIFO brukte hver 1998-husholdning i snitt 4.348 kroner på julegaver. I dag tilsvarer dette 4.726 kroner justert for inflasjon.

- Folk er blitt mer bevisste på gavenes symbolske verdi. Gavene gir signaler om hvilken person giveren er eller vil være, sier Borch.

Gavene forteller altså hvem vi er. Og vi vil ikke fremstå som kjedelige og fantasiløse.

- De skal utstråle litt luksus samt overraske. De skal nemlig røpe at vi vet litt mer om mottakerne enn de tror vi vet, sier Borch.

Horden av stressede menn som løper butikklangs på lille julaften og julaften vet gjerne ikke. De ender ofte opp med de tradisjonelle gavene.

Jeg vil prøve Gavegeneratoren