Ny-gammel mobilleverandør

Nye mobiloperatører kommer stadig vekk, og denne ukens tilskudd er You. Under det nye navnet finner vi et gammelt selskap, Telepluss, men med ny profil. Eiere, ledelse og produktspekter ble skiftet ut, samtidig som gamle telesex-engasjementer ble droppet. Dermed er de klare på nytt.

Ikke er de billige, ikke er de bra. Så hva er da poenget? Deres gamle callback-tjenester var tilnærmet geniale. De representerte en nytenkning og modernisering som det ikke lengre sløses med i denne bransjen.

KontantPluss - tungvint, men billig

KontantPluss het den gamle tjenesten, og fungerte som et slags kontantkort. Riktignok kjøpte du ikke et fysisk kort, men opprettet en konto hos Telepluss. Når du så skulle bruke abonnementet, ringte du et gratisnummer som førte til deres sentral. I andre enden hørte du et opptatt signal, og du kunne legge på røret.

Etter et par sekunder ringte sentralen deg opp igjen, og ga deg en linje videre så du kunne ringe dit du ville. Når du så oppnådde kontakt med den du skulle prate med, begynte tellerskrittene å trekkes fra din konto.

Ikke akkurat det enkleste vi har sett, men mye rimeligere enn kontantkort, og greiere i den forstand at du kunne ringe fra enhver telefon.

Et spenstigere kommunikasjonsselskap..?

De nye eierne omfatter blant annet Øystein Spray Spetalen og Ola Mæhle, og ledelsen er hentet hovedsakelig fra NetCom, som det nye selskapet også har inngått en service trafikkavtale med.

Dersom du er blant de få utvalgte som allerede har hørt om You, og ønsker å gå inn på deres hjemmesider, kan du ende opp med å lete en stund. På nettet oppereres det nemlig under det fullstendige navnet communicateyou.com.

Finner du denne siden, vil det første som møter deg være uttalelser som: "You- et spenstigere kommunikasjons-selskap", og "You - et nytt og annerledes kommunikasjonsselskap.

Så hva er det som er nytt og spennende?

Så vidt vi kan se, overhodet ingen ting. Vi får stadig nye mobiloperatører her i landet, samtidig som vi alle forstår at det ikke kan være et så enormt stort marked.

Tre nøtter til Askepott

Slik vi ser det, kan de nye intrengerne ha tre mulige strategier. For det første kan de konkurrere på pris.

Etter våre beregninger kommer ikke You særlig heldig ut her. Prøv gjerne vår oppdaterte mobilkalkulator for å finne ut om det kan lønne seg for deg. Kalkulatoren finner du ved å klikke her. (To av You sine abonnementer er riktignok ikke med ennå i kalkulatoren).

En annen mulighet er å vinne markedsandeler ved å ha et bredt og godt produktspekter. Ved at You har gått bort ifra de gamle callback-tjenestene, har de ingen tilbud som skiller dem fra konkurrentene.

Den siste muligheten er å bygge opp bedriftens kundegruppe med ett mål for øye, å bli kjøpt opp av en konkurrent som jakter på markedsandeler. Vi tipper You hører til denne kategorien.

64% av alle nordmenn har idag mobiltelefon, og det er begrenset hvor mange nye kunder som vil komme inn på markedet i nærmeste fremtid. De ulike selskapene må derfor slåss om den kundemassen som i dag eksisterer, og vi i DinSide tror ikke det er liv laga for alle disse nye selskapene, som for eksempel You.

Smart kontantkort?

Smart Club vil også være med på mobilracet, og lanserte nylig sine egne kontantkort, Smart Club Kontant. Som seg hør og bør tilbyr de en introduksjonspakke til gunstig pris. Du betaler kr 500,- og får 650 kroner å ringe for. Dette er jo bra. Ringeprisene er nøyaktig de samme som for Telenors RingKontant, men hos Smart Club får du hvert femte kort gratis. Frem til jul. Dersom du ringer veldig mye kan du spare litt penger her. Men da må du skynde deg og bruke opp ett kort per måned.

Reelt sett ser vi altså ikke de store fordelene ved å ha et kontant kort hos Smart Club i forhold til konkurrentene. Aller helst burde du kutte ut kontantkortet og bestille en annen abonnementstype. Da kan det virkelig bli penger og spare.

Er det de overraskende regningene du er bekymret over, ikke fortvil, det finnes mange forhåndsbetalte abonnement som ikke gir sjokkregninger.

Vær utro!

Som kunde løper du likevel ingen risiko ved å bruke de nye selskapene. Siden de benytter nettene til Telenor og Netcom har de også samme dekning og tekniske kvalitet som disse. Det er altså pris du bør gå etter. Vær utro og bytt ofte, og du kan faktisk spare mange tusen kroner.

Til mobiltelefonkalkulatoren