NY EMBALLASJE: Fra høsten vil sekspakningene med Carlsberg selges uten plastemballasje rundt boksene. Foto: nyebilder.no
NY EMBALLASJE: Fra høsten vil sekspakningene med Carlsberg selges uten plastemballasje rundt boksene. Foto: nyebilder.noVis mer

Norge først ut i ny satsing:

Ny drikkeemballasje skal spare miljøet

Kan spare naturen for 170 tonn plast årlig

Norge er sammen med Storbritannia første land ut med en helt ny måte å lage drikkeemballasje på.

Det er Carlsberg, verdens tredje største bryggeri, som introduserer den nye emballasjen som de mener vil spare naturen for enorme mengder plastsøppel. I Norge vil Carlsbergs datterselskap Ringnes stå i bresjen for satsingen.

Snap Pack

Emballasjen kalles Snap Pack, og skal erstatte den tynne plastikken som i dag holder sekspakninger med brus og ølbokser sammen. I stedet for plast, bruker Snap Pack-teknologien små punkter med lim for å holde boksene sammen.

I første omgang vil vi se Snap Pack på Carlsbergs sekspakninger med øl. Etter hvert vil også Ringnes fjerne plast på alle sine flerpakninger med øl og brus på boks, og erstatte det med den nye storsatsingen.

PLAST: Slik ser dagens sekspakning med Carlsberg ut. Foto: nyebilder.no
PLAST: Slik ser dagens sekspakning med Carlsberg ut. Foto: nyebilder.no Vis mer

– Allerede i høst fjerner vi plasten rundt sekspakningene med Carlsbergs 0,5-liters ølbokser, og erstatter den med den nye Snap Pack-teknologien, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed i en pressemelding

Potensialet for å spare naturen for unødvendig plastavfall med den nye emballeringen er stort for Norge og enormt globalt, mener han.

– Bare ved å fjerne plasten fra alle sekspakninger med Carlsbergs ølbokser, unngår man bruk av mer enn 17 tonn plast årlig. Og med innføring av Snap Pack-emballasje på alle våre fire- og sekspakninger med bokser, vil vi kunne redusere plastbruken med mer enn 170 tonn hvert år, sier Røed.

PLASTFRITT: Slik ser en sekspakning ut med den nye Snap Pack-teknologien. Foto: nyebilder.no
PLASTFRITT: Slik ser en sekspakning ut med den nye Snap Pack-teknologien. Foto: nyebilder.no Vis mer

– Vil utgjøre en forskjell

Grønt Punkt Norge er et nonprofitselskap som sørger for finansiering av returordningene for emballasjetypene glass, plast, metall, kartong, drikkekartong og bølgepapp.

De beskriver Snap Pack som en miljøinnovasjon som virkelig kan utgjøre en forskjell i kampen mot den unødvendige plasten globalt.

– Vi er glade for at en så stor global aktør som Carlsberg tar ansvar og fjerner unødvendig plast. Det er når store selskaper bestemmer seg for å gjøre dette at det virkelig monner. Dette er et eksempel på at framtidas emballasje er smartere, mer innovativ og bærekraftig, sier administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, Jaana Røine.

Administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed. Foto: nyebilder.no
Administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed. Foto: nyebilder.no Vis mer

Ringnes planlegger i løpet av de neste knappe tre åra å investere flere titalls millioner kroner i pakkemaskiner ved anlegget på Gjelleråsen i Nittedal utenfor Oslo.

– Vi er selvsagt stolte over å være det første landet i verden som kan tilby den nye emballasjen. Våre undersøkelser viser at folk flest ønsker at vi som produsenter skal bruke mindre plast i emballeringen og at de oppfatter plast som en trussel mot miljøet. Dette tar vi på største alvor, avslutter Røed.