Gjeldsregister

Ny app tilbyr enkel kredittkort-oppsigelse

På under én måned har 10.000 kredittkort blitt sagt opp via ny, gratis app.

FULL KONTROLL: Appen Horde lar deg logge inn hos Gjeldsregisteret og hente ut gjeldsdataene dine, for å så vise den til deg dem i appen, hvor du også kan si opp kredittkort med et par tastetrykk. Illustrasjonsfoto: Horde.
FULL KONTROLL: Appen Horde lar deg logge inn hos Gjeldsregisteret og hente ut gjeldsdataene dine, for å så vise den til deg dem i appen, hvor du også kan si opp kredittkort med et par tastetrykk. Illustrasjonsfoto: Horde. Vis mer

Etter at gjeldsregistrene ble satt i drift, har flere forbrukere og finansforetak fått bedre oversikt over usikret gjeld.

I kjølvannet av at registrene kom i gang, ble appen Horde lansert. Denne appen, som er gratis, lar deg som bruker logge inn hos Gjeldsregisteret og henter ut dine gjeldsdata, for å så vise dem til deg i appen.

Videre kan du også si opp unødvendige kredittkort ved hjelp av et par tastetrykk direkte i appen.

På et par måneder har Horde fått 13.000 brukere, og det er sagt opp over 10.000 kredittkort på under én måned.

- Vi ønsket å bygge et forbrukerverktøy som skal gjøre den økonomiske hverdagen lettere for folk flest, altså en plattform som gir oversikt og kontroll uavhengig av hvilken bank du har. Dette er nå mulig via PSD2-direktivet som gikk live i høst, sier Alf Gunnar Andersen i Horde til Dinside.no.

Sikkerhet i forsetet

Andersen påpeker videre at sikkerhet er viktig for appen. Derfor er den bygget slik at gjeldsinformasjonen kun lagres lokalt på telefonen din, og kan kun låses opp med FaceID, fingeravtrykk eller PIN-kode.

- Det vil si at vi verken kan se eller dele gjeldsinformasjonen din med andre, understreker han.

UTLANDET: Til tross for at du kan bruke mobildata uten ekstra kostnader i store deler av Europa finnes det fortsatt fallgruver. Video/Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Det betyr også at Horde er avhengig av tilbakemeldinger fra brukerne. Per i dag har de rundt 200 «superbrukere» som kommer med forslag, tester ut nye funksjoner og gir dem tilbakemeldinger.

TILGJENGELIG: Horde-appen kan lastes ned via App Store og Google Play. Den gir deg oversikt over dine kredittkort og mulighet til å kvitte deg med kortene du ikke trenger. Foto: Horde.
TILGJENGELIG: Horde-appen kan lastes ned via App Store og Google Play. Den gir deg oversikt over dine kredittkort og mulighet til å kvitte deg med kortene du ikke trenger. Foto: Horde. Vis mer

Appen gir deg en enkel oversikt uten bank-sjargong, den regner ut din effektiv rente, viser deg hvilke lån som er dyrest og gir deg mulighet til å si opp kort som du ikke trenger.

- Ubrukte kredittkort reduserer hva du kan få i boliglån, understreker Andersen.

- En god og viktig tjeneste

Finans Norge står bak ett av gjeldsregistrene som er i drift nå, og informasjonsdirektør Tom Staavi har selv prøvd Horde. Han synes denne tjenesten er både god og viktig.

- Dette er et godt eksempel på en PSD2-aktør som hjelper den enkelte forbruker til å få bedre oversikt over hvilke finansielle tjenester vedkommende har, i dette tilfelle kredittkort, sier Staavi til Dinside.no.

Over tid kan du ha bestilt kredittkort du ikke lenger bruker, og hvis disse løper med en månedsavgift eller det står igjen små gjeldsposter, er det flott at du får oversikt over slike og kan si dem opp hvis du ikke lenger ønsker å beholde dem, fortsetter Staavi.

- Jeg synes i tillegg at det er gledelig at dette er et norsk oppstartsselskap. Norge er et av verdens mest digitale land også når det gjelder finansielle tjenester. Vi bør derfor ha de beste forutsetninger for å etablere vekstselskaper som kan ta posisjoner utenfor Norge, sier informasjonsdirektøren.

Flere forbrukernyttige tjenester i anmarsj

Finans Norge tror vi får se nye tjenester som dukker opp, hvor noen av dem vil springe ut fra gjeldsregisteret, men også fra PSD2-aktører.

Et eksempel på nye tjenester som Staavi selv liker godt, er nett- og mobilbankene som nå tilbyr oversikt over hvilke abonnement han har.

- Jeg tror mange av oss vil bli overrasket over hvor mange abonnement vi har på ulike tjenester og medier og hva dette koster per måned. Det gir oss forbrukere en mulighet til å vurdere om vi virkelig bruker alle disse tjenestene.

Slik informasjon er det strålende at noen samler og strukturer for oss, og dette vil bare bli bedre og bedre i årene som kommer. Her er det bare fantasien som setter grenser, avslutter han.