<strong>FÅR GEBYR:</strong> Her fra Power på Slependen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
FÅR GEBYR: Her fra Power på Slependen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Energimerking

NVE gir Elkjøp og Power en halv million kroner hver i gebyr

Første gang det gis overtredelsesgebyr for dette.

Publisert
Sist oppdatert

– Bruddene er knyttet til manglende og feilplassert energimerking i flere butikker over en lengre tidsperiode. Det er første gang NVE gir overtredelsesgebyr for brudd på energimerkeforskriften, sier Anne Vera Skrivarhaug, direktør for energiavdelingen i NVE, i en pressemelding.

Ført tilsyn fra 2016 til 2019

NVE har ført tilsyn med Elkjøp Norge AS 17 ganger fra 2016 til 2019. Her har de funnet at 36 prosent av totalt 1.696 kontrollerte produkter hadde brudd på energimerkeforskriften. I samme periode er det ført tilsyn 19 ganger med Power Norge AS. Her er det funnet at 35 prosent av i alt 1.662 produkter hadde avvik.

Formålet med energimerking er å fremme produkter som er energieffektive og lite ressurskrevende og på den måten bidra til å redusere energibruken i Norge.

– Halvparten av EUs mål om 20 prosent energieffektivisering i 2020 skal nås ved hjelp av regelverket om økodesign og energimerking. Dette er kraftfulle regelverk som vil ha stor effekt, også i Norge, sier Skrivarhaug.

– Opptatt av gode rutiner

Kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp Norge sier selskapet er svært opptatt av å ha gode rutiner for energimerking, men at de må bli enda bedre.

– Vi er veldig opptatt av å ha gode rutiner for energimerking, men vi må bli enda bedre. Vi bruker store ressurser på opplæring, for å sikre at vi gjør dette riktig. Vi har hatt god dialog med NVE det siste året, og vil nå bruke tid på å undersøke resultatene fra NVE i detalj for å se hvordan vi på best mulig måte jobber videre med dette, skriver Bergly i en epost til Dinside.

Markedssjef Elizabeth Gill i Power Norge sier de vil ha en gjennomgang av rutinene, i tillegg til å gå grundig gjennom vedtaket og grunnlaget for gebyret.

– Vi vil også vurdere om dette vedtaket skal påklages, skriver Gill i en epost til NTB.

– Power har som mål å selge energieffektive produkter av høy kvalitet. I våre fysiske butikker byttes det ofte utstillingsmodeller, og her kan det selvfølgelig skje feil, da det

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer