Nordmenn rundlures av ny Finn-svindel

Svindlere lurer selgere til å tro at de har betalt via en tjeneste som ble lagt ned i fjor.

FINN-SVINDEL: Et typisk eksempel er at svindleren tar kontakt på SMS og ber deg svare på e-post. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
FINN-SVINDEL: Et typisk eksempel er at svindleren tar kontakt på SMS og ber deg svare på e-post. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Sommeren er dessverre høytid for svindler, og det er nesten daglig at et selskap advarer mot nye og kreative tilfeller. Bare denne måneden har vi skrevet om en ny pornosvindel som truer med å offentliggjøre intime bilder av deg og SMS-er som utgir seg for å være fra banken.

Samtidig går Finn nå ut og advarer mot en ny type svindelforsøk som rammer flere av brukerne på nettstedet. Svindlere forsøker å lure annonsører til å bruke Finn Trygg betaling, en tjeneste som ble lagt ned for godt over et år siden.

Omtrent slik foregår svindelen:

  • Selgeren mottar en SMS, ofte fra et utenlandsk nummer eller Skype.
  • Svindleren: «Jeg er interessert i det du selger, ta kontakt på e-post».
  • Selgeren sender e-post.
  • Svindleren: «Jeg er veldig interessert i det du selger, men jeg er i utlandet nå. Får du sendt hit?»
  • Selgeren går med på å sende varen til utlandet.
  • Svindleren: «Jeg betaler via Finn trygg betaling», og at selger betaler fraktselskapet etter å ha fått penger fra svindleren, noe selgeren går med på.

Deretter sender svindleren en en «kvittering» på e-post som viser at pengene for varen og for frakt er betalt inn via Finn Trygg betaling, og selgeren blir bedt om å betale inn fraktbeløpet til fraktselskapet via en tredjepartstjeneste.

– Bare svindel

Geir Petter Gjefsen, sikkerhetssjef i Finn.no, sier til Dinside at det er mange som ikke har fått med seg at betalingstjenesten Finn Trygg betaling er lagt ned og at det er mange som blir lurt av denne svindelen.

Geir Petter Gjefsen, sikkerhetssjef i FInn.no. Foto: Finn
Geir Petter Gjefsen, sikkerhetssjef i FInn.no. Foto: Finn Vis mer

– Men det er aldri noen penger som er satt over, det er bare svindel, sier han.

Finn prøver å blokkere brukere som misbruker funksjonen for å vise telefonnummer og de har noen sikkerhetsmekanismer som skal forsøke å forhindre «høsting» av telefonnummer , men som Gjefsen forteller er det mange selgere som gir informasjon om nummeret sitt i teksten i annonsene.

I tillegg er det enkelt å søke opp numre på nett dersom man har hele navnet til selgeren.

Selskapet har også vært i kontakt med betalingstjenesten World Remit, som svindelpengene går via, men Gjefsen forteller at de så langt ikke har kommet noe vei her.

Et eksempel på hvordan svindlerne går frem. Foto: Finn
Et eksempel på hvordan svindlerne går frem. Foto: Finn Vis mer

Sikkerhetssjefen i Finn kommer med følgende råd og oppfordringer til brukerne:

  • Ta en realitetssjekk. Det er ikke vanlig å sende ting til utlandet, da er det som regel ugler i mosen.
  • Kjøper ber selger betale frakt via en tredjepart. Hvorfor kan ikke kjøper betale fraktselskapet selv?
  • Kjøper sender SMS og ber kjøper svare på e-post.
  • Kommuniser via Finns meldingstjeneste.
  • Ta en sjekk på at du faktisk har rådighet over penger som skal ha blitt satt over., ikke bare har fått en kvittering på at pengene er overført. Sjekk det før du betaler frakt eller sender fra deg varen.

Han legger til at de jobber med en ny løsning som skal erstatte Finn Trygg betaling.

Et eksempel på «kvitteringen» svindleren sender. Trykk for stor utgave. Foto: Finn
Et eksempel på «kvitteringen» svindleren sender. Trykk for stor utgave. Foto: Finn Vis mer

– Gir en falsk trygghet

Kjell-Ola Kleiven, kjent som svindelekspert i TV-programmet Svindeljegerne på TV3, sier til Dinside at det er mange ulike varianter av denne svindelmetoden og at det er en gjenganger at svindleren flytter dialogen over på en annen plattform, som gjør at de lettere unngår svindelforsvaret til Finn.

– Dette med oversendelse av kvittering i falsk eller manipulert variant er en klassiker, og det er utsendelse i ulike former og farger som ikke resulterer i utlevering av produkt også, sier han og legger til at det er en trend at svindlere melker en variant til smutthullet tettes eller forsvinner, og så forsøker de på en tilnærmet lik svindel med minimal justering.

Kjell-Ola Kleiven er svindelekspert på TV3. Foto: Privileged AS
Kjell-Ola Kleiven er svindelekspert på TV3. Foto: Privileged AS Vis mer

– «Trygg betaling» gir og vil vi en falsk sikkerhet fordi forbrukeren i Norge har overdreven tillit til systemet. Ordet «trygg betaling» brukes som et såkalt safepoint av bandittene. Et svindlerbegrep for å skape falsk trygghet, forteller svindeleksperten.

Kleiven har lagt merke til at det også er en annen variant som er populær om dagen. I dette tilfellet sender svindleren en pakke i postoppkrav etter salg på for eksempel Finn. Kjøperen betaler postoppkravet og henter ut pakken, men i esken ligger det noe helt annet enn det du har betalt for.

– En iPhone kan fort bli til en uthentet pakke mel med omtrent samme boks og vekt.

Skaper tillit

Svindleren forsøker det å bygge tillit i en tidlig fase av kommunikasjonen slik at motparten ser forbi faresignaler underveis, forteller Kleiven.

– Smilefjes og en vennlig tone blir som regel til blokkering i sosiale medier så snart svindelen er gjennomført.

Svindeleksperten forteller at svindlere utgir seg for både å være kjøpere og selgere, og at en markedsplass som Finn.no alltid vil være utsatt for slikt og at det er viktig for forbrukeren å ha med seg i tankene.

– Det kan være greit å huske at hvis noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det, avslutter han.