FLERE FÅR FEIL: Årsrapporten til Nav viser at det ble gjort feilutbetalinger på over 864 millioner kroner i til sammen 40.341 saker, en økning på 18 prosent fra 2016. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix.
FLERE FÅR FEIL: Årsrapporten til Nav viser at det ble gjort feilutbetalinger på over 864 millioner kroner i til sammen 40.341 saker, en økning på 18 prosent fra 2016. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix.Vis mer

Feilutbetalinger fra Nav

Nordmenn måtte betale over 864 millioner kroner tilbake til Nav

Gjennomsnittsbeløpet som måtte tilbakebetales var på 31.200 kroner per person.

Nylig publiserte Nav statistikk fra utbetalingene sine i 2017. Tallene viser at personer bosatt i Norge fikk utbetalt totalt 421 milliarder kroner, altså gjennomsnittlig 80.000 kroner per innbygger.

I årsrapporten til Nav kan vi også se at det ble gjort feilutbetalinger på over 864 millioner kroner i til sammen 40.341 saker. Dette er en økning på 18 prosent fra året før.

Nav forklarer dette med at de har satt større innsats på å avdekke og kontrollere utbetalingene sine. Det er egne enheter som jobber med dette, og i tillegg lages det stadig nye kontrolløsninger i fagsystemene.

- Vi har som ambisjon både å ta flere saker, men også å ta de største sakene, og har satt inn ekstra ressurser for å behandle og fatte vedtak i feilutbetalingssakene, sier seksjonssjef Lene Lied.

Gjennomsnittlig måtte hver person som hadde fått feilutbetalinger betale 31.200 kroner tilbake til Nav i 2017. Dette beløpet varierer fra år til år.

AAP, dag- og sykepenger byr på utfordringer

Det er forskjellig hvor alvorlige feilutebetalingene er, hvorfor og når de oppstår, samt hvordan de blir avdekket. Eksempelvis er det stor forskjell på en svindelsak der bruker har oppgitt et fiktivt arbeidsforhold som grunnlag for ytelsen og en sak der melding om dødsfall kommer for sent, slik at det blir utbetalt for mye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lied forteller videre at det er en viss andel mørketall blant feilutbetalingene, spesielt når det gjelder svindel.

- Arbeidsavklaringspenger (AAP), dagpenger og sykepenger er ytelser vi har utfordringer med, hvor vi jobber aktivt med å forbedre løsningene for å redusere antall feilutbetalinger, sier seksjonssjefen.

Nav vil forebygge gjennom nye digitale løsninger, tilgang til inntektsdata fra a-ordningen og bedre samhandling mellom etater. A-ordningen går ut på at arbeidsgiver melder inn antall arbeidstimer du har hatt hver måned i et register som Nav har tilgang til.

Du må ikke alltid betale tilbake om det er Navs feil

Det varierer hvem som har skyld i feilutbetalingene. Systemløsninger og regelverk er faktorer som ofte påvirker graden av feil, og så kan det jo også skje menneskelige feil, både hos brukere og Nav.

- Vi skiller riktignok mellom ubevisste og bevisste feil, altså svindel, sier Lied.

Hovedregelen er at en mottaker som forsto eller burde ha forstått at en utbetaling skyldtes en feil, må betale tilbake, også hvis Nav er skyld i feilutbetalingen.

Når det er Nav som er skyld i feilutbetalingen, vil det likevel ofte være vanskelig for mottakeren å forstå at beløpet vedkommende får er feil, og da kan beløpet som hovedregel ikke kreves tilbake.

- Dersom mottakeren må betale tilbake, selv om det er Nav som er skyld i feilutbetalingen, vil kravet ofte bli redusert, gjerne til halvparten av beløpet som er utbetalt, sier Lied.

Tre års foreldelsesfrist

Foreldelsesfristen for å kreve tilbake feilutbetalte beløp er, som hovedregel, tre år fra det tidspunktet feilutbetalingen ble foretatt. Et viktig unntak er hvis Nav manglet nødvendig kunnskap om kravet eller skyldneren. I slike tilfeller kan fristen forlenges til ett år etter den dagen Nav fikk eller burde ha skaffet seg slik kunnskap.

Dersom du har fått feilutbetalinger, fatter Nav vedtak om tilbakebetaling av dette beløpet. Beløpet blir så krevd inn av Nav Innkreving ved at det sendes en faktura på hele beløpet som skal tilbakebetales.

Kan du ikke betale hele beløpet, inngås det en betalingsavtale. Hvis du nekter å betale tilbake pengene du blir avkrevd, har Nav Innkreving myndighet til å tvangsinnkreve beløpet.

Her kan du også lese mer om hvordan du klager på et Nav-vedtak, og eventuelt tar saken videre til Trygderetten.