Nordea-forvirringen fortsetter: - Ulike regler

Kundene med BankID fra Nordea må vise pass, noe BankID-reglene krever, forklarer banken.

MÅ MØTE OPP MED PASS: Fortsatt får enkelte av Nordeas kunder krav om å møte opp fysisk og å vise pass. Forklaringen ligger i BankID-reglene, ifølge Nordea. Foto: NTB Scanpix
MÅ MØTE OPP MED PASS: Fortsatt får enkelte av Nordeas kunder krav om å møte opp fysisk og å vise pass. Forklaringen ligger i BankID-reglene, ifølge Nordea. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det har oppstått mye forvirring og frustrasjon etter at Nordea i november sendte ut SMS til en rekke av sine kunder.

SMS-en sa at kundene måtte møte opp med pass på nærmeste bankfilial, for enkelte mange hundre kilometer unna, innen 1. desember. Hvis ikke ville kundens kontoer bli sperret.

Enkelte av bankens kunder har opplevd å bli avvist fordi de ikke har pass, men derimot har et førerkort av den eldre sorten - det store, rosa i plast. Etter at Dinside skrev om problemstillingen, valgte derimot Nordea å snu og akseptere også disse førerkortene.

Men legitimeringstrøbbelet er fortsatt ikke over for Nordeas kunder. Fortsatt krever banken pass - av kundene som har BankID fra Nordea.

Førerkort ikke godt nok

Det var i forrige uke at mora til Roar Hensvold på 88 år møtte opp i banken på Gjøvik for å legitimere seg, slik Nordea har bedt kundene sine om. Hun hadde med seg førerkortet sitt som ble fornyet for cirka ett år siden. Det gikk derimot ikke helt etter planen.

Nordea-kunde Roar Hensvold. Foto: Privat
Nordea-kunde Roar Hensvold. Foto: Privat Vis mer

- Banken ga beskjed om at de kunne registrere det som midlertidig legitimasjon, men at hun må komme tilbake og legitimere seg med pass, forteller Hensvold, som også er Nordea-kunde.

Ironisk nok er banksjefen i filialen gudsønn til Roars mor, og hans tremenning.

Også da Hensvold sendte inn skjema til Nordea med kopi av passet, bevitnet av to advokater, fikk også han samme beskjed som sin mor, nemlig at legitimasjonen er midlertidig godkjent, og at han må møte opp fysisk i banken for å vise pass.

- Hva er grunnen til at jeg må møte opp personlige med det samme passet som jeg har sendt inn kopi av, etter bankens egen oppskrift? spør Hensvold.

Gjelder BankID, ikke hvitvaskingsreglene

Synne Ekrem i Nordea sier til Dinside at kunder som har fått beskjed om at de er midlertidig legitimert, ikke vil få sperret sine kontoer.

Samtidig påpeker hun at dette ikke har med hvitvaskingsloven å gjøre, men med reglene som gjelder for utstedelse og behandling av BankID.

- Det er altså snakk om to forskjellige sett med lover og regler som vi må følge, og dette gjelder kun de som har BankID utstedt fra Nordea. Reglene krever pass for BankID, sier Ekrem.

- Burde ikke dette kommet tydeligere frem i informasjonen fra banken til kundene?

- Når kundene ikke har oppfattet dette, har vi ikke vært tydelige nok i kundedialogen, sier Ekrem.

Må skaffe pass

Ifølge Ekrem vil kunden måtte skaffe seg pass og dra innom banken med passet før BankId utløper og må fornyes, som skjer med et intervall på to år, ettersom pass er det eneste offisielle id-kortet vi har i Norge.

Roars mor på 88 år, har ifølge sønnen aldri hatt pass, og ønsker heller ikke å skaffe seg det - siden hun ikke har tenkt å reise noe sted.

- I og med at det ikke fins noe nasjonalt ID-kort, er passet det eneste alternativet. Skulle det nasjonale ID-kortet kommet på plass, vil det være et likeverdig alternativ, sier Ekrem.

Etter planen skal nasjonalt ID-kort utstedes til nordmenn i løpet av 2020.

Pass-krav opp til banken

Dinside har snakket med BankID, for å sjekke hva reglene faktisk sier om legitimering, som i dette tilfellet gjelder kunder med BankID fra Nordea.

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i BankID, sier til Dinside at det alltid er opp til banken å gjøre vurderingen av hva som kreves av gyldig legitimasjon, da det er de som utsteder BankID til kundene sine.

Reglene om BankID som omfatter krav til legitimasjonsdokumenter, sier at kunden skal framvise «gyldig norsk pass, gyldig utenlandsk pass eller andre dokumenter som etter en konkret risikobasert vurdering anses som gyldig legitimasjon med samme sikkerhetsnivå som norsk pass».

Samtidig sier reglene at kravet om framleggelse av pass kan fravikes hvis banken er sikker på kundens identitet, og personen ble kunde før 1. mars 2007, eller at fremleggelse av pass vil innebære en urimelig merbelastning for vedkommende, grunnet alder, helse eller andre særlige forhold.

I de tilfellene kan kunden bruke en av de andre legitimasjonsdokumentene som hvitvaskingsreglene godtar, for eksempel førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank.

- Må ta en ny vurdering

Både Roar Hensvold og mora faller inn altså under unntakene fra passkravet, fordi de har vært kunder siden lenge før 2007, og det ikke vil være tvil om deres identitet med tanke på at banksjefen er en slektning av dem.

Vi har spurt Nordea hva grunnen er til at Nordea krever pass av kundene der BankId- reglene sier at førerkort eller bankkort med bilde fra annen bank er godt nok.

TOFAKTOR: Når du logger på en tjeneste må du godkjenne påloggingen i en app. Det øker sikkerheten betraktelig. Foto: Pål Joakim Pollen. Video/Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Synne Ekrem viser til BankID-reglene om at passkravet kan fravikes, og er enig i at Roar og hans mor vil kunne være omfattet av et slikt fravik fra reglene.

- Her har kundene vært kunder før 1. mars 2007 og er gudesønn og tremenning, da vil det være liten tvil om personenes identitet. Her må vi ta en ny vurdering, sier Ekrem til Dinside.

- Vil dere åpne for at kunder som faller inn under reglene der man kan fravike kravet om pass, kan legitimere seg med førerkort eller bankkort med bilde fra en annen bank?

- Dette er en vurdering som må gjøres i hvert enkelt tilfelle og er noe vi i utgangspunktet gjør allerede i dag. For kunder som har vært kunder fra før 1. mars 2007 og hvor vi er sikre på kundens identitet eller vi ser at det innebærer en urimelig merbelastning å fremvise pass godtar vi annen gyldig legitimasjon, sier Ekrem.

Nye BankID-regler?

Etter at Roar Hensvold fikk beskjed av banken om at han kun var midlertidig legitimert, og må møte opp fysisk, med pass, etterhvert, tok han kontakt med kundeservice for å få en forklaring på dette.

Kundeservice forklarer med dette med at det i løpet av 2020 forventes å komme nye regler vedrørende BankID.

Disse reglene vil høyst trolig kreve at alle med BankID utstedt av banken må ha fremvist gyldig pass fysisk på kontor, eller ved nærmeste Post i Butikk, lød svaret fra kundeservice.

- Her har kommunikasjonen fra rådgiveren vår vært litt uklar. Det er fremmet et forslag om endring av reglene om BankID, men dette er ikke vedtatt. Det vi opplyser kundene våre om, som har fått utstedt BankID etter 1. mars 2007, er at de må fremvise pass ved fornying av BankID. Det er det regelverket sier nå og det er det vi forholder oss til, sier Ekrem.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!