Aksjefond

Nordea endrer markeds­føring av fond

Banken har gått med på å endre markedsføringen sin etter møte med Forbrukertilsynet. Dette er Forbrukerrådet svært glade for.

TAR GREP: Norges nest største bank, Nordea, har endret hvordan de markedsfører sine aktivt forvaltede fond. Foto: Ints Kalnins/Reuters/NTB Scanpix.
TAR GREP: Norges nest største bank, Nordea, har endret hvordan de markedsfører sine aktivt forvaltede fond. Foto: Ints Kalnins/Reuters/NTB Scanpix. Vis mer

I mai klaget Forbrukerrådet Nordea inn til Forbrukertilsynet for det de mente var brudd på markedsføringsloven.

- Nordea villeder småsparere når de sier at deres aktive forvaltede fond gir større sannsynlighet for meravkastning. Det har de ikke dokumentert, og de tar seg godt betalt, sa direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet den gang.

Aktivt forvaltede fond i Nordea koster fire ganger så mye som indeksfond, påpeker Blyverket. Totalt sett for hele bransjen, har Forbrukerrådet regnet ut at det beløper seg til to milliarder kroner årlig i for høye kostnader for oss pensjonssparere.

Etter møter med Forbrukertilsynet, har Nordea nå gått med på å endre fondsmarkedsføringen sin. Blyverket er svært glad for at bankkundene nå får bedre muligheter til å ta et opplyst valg hva gjelder deres sparepenger.

Klaget på skriftlige påstander

I likhet med de øvrige bankene selger Nordea to typer aksjefond som markedsføres mot småsparere: Billigvarianten, også kjent som indeksfond, og såkalt aktivt forvaltede aksjefond, som for Nordea sin del i snitt har fire ganger høyere forvaltningsgebyr enn deres indeksfond.

Nordea påstår at «aktiv forvaltning av fond gir høyest avkastning over tid».

Det udokumenterte budskapet har Nordea over mange år gjentatt i uttalelser i media, men det er de skriftlige påstander på bankens nettsider Forbrukerrådet klaget inn.

- Kunne vært mer nyansert

Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør i Nordea, framholder at banken har et stort og faglig sterkt forvaltningsmiljø, og at de derfor har tro på at de klarer å skape merverdi for kundene gjennom aktiv forvaltning.

- Vi ser likevel at vi kan være mer nyansert i vår markedsføring av fond og har derfor endrer ordlyden i omtalen av våre fond på nett. Vi er fortsatt en aktiv forvalter, men det er opp til kunden å velge hva som passer dem best med tanke på risiko, pris og tidshorisont, sier Steffensen til Dinside.no.