Nødnummer 113

Når ulykken er ute kan du ringe 113 og få øyeblikkelig hjelp fra eksperter på akuttmedisin. Men er det alltid riktig å ringe nødnummeret?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvert år mottar 113 i oslo-området 100.000 telefoner. Samtalene dreier seg om alt fra rutineoppdrag og falske meldinger til store utrykninger med sirener og blålys.

Tre nødnummer
I Norge har vi tre forskjellige nødnummer. 113 går til en akuttmedisinsk sentral, 112 går til politiet og 110 til brannvesenet. Når det virkelig haster er det ikke så nøye hvilket nummer du taster. Dersom du kommer til feil sentral vil du straks bli overført til riktig nummer om samtalen er viktig. De ansatte på sentralen kan også avgjøre om flere typer utrykning er nødvendig og si ifra til de andre sentralene.

AMK
Når du ringer 113 kommer du til nærmeste Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral (AMK) Det finnes over førti slike sentraler i Norge, men antallet reduseres snart på grunn av sammenslåinger. AMK koordinerer ambulansetrafikken i ditt område og vil bestemme om det er nødvendig å sende sykebil, båt eller luftambulanse når du slår alarm.

Det vil som regel være en sykepleier som svarer på oppringingen. De kan se hvilken telefon du ringer fra men trenger allikevel en del opplysninger om hvem du er og hvor ulykken har skjedd. Gjennom å stille spørsmål kan sykepleieren også finne ut av om det er nødvendig med utrykning og gi deg hjelp til å gjennomføre førstehjelp over telefonen.

- Noen reagerer på at vi stiller så mange spørsmål når de ringer nødnummeret. Men dette er helt nødvendig for å finne ut av hvor alvorlig situasjonen er. Dessverre er det slik at vi ikke kan rykke ut med ambulanse hver gang noen har et problem, sier divisjonsdirektør ved Ullevål Universitetssykehus, Pål Madsen. Han innrømmer at det noen ganger kan være vanskelig å gjøre de nødvendige prioriteringene.

- Publikums forventninger til oss er dessverre noen ganger høyere enn vi kan leve opp til. Vi må ta prioriteringer hele tiden, og en sjelden gang hender det også at vi tar feil.

Når skal du ringe?
Hovedregelen for 113 er at det er en nødtelefon når det er fare for din eller andres liv og helse. Dersom det ikke er en akutt situasjon vil du bli bedt om å henvende deg til lege eller legevakten. Men er du i tvil kan du be fagpersonalet på nødtelefonen om å vurdere situasjonen.

- Dersom det ikke er fare for noens liv eller helse kan vi nok ikke rykke ut med ambulanse fra AMK. Men du skal ikke være redd for å bruke nødnummeret om du er i tvil om hvor alvorlig situasjonen er, sier Madsen.

Feil nummer
En del samtaler til nødnummerne er feiloppringinger. Enten fordi noen har slått nummeret ved et uhell, fordi barn leker med telefonen eller når voksne mennesker ringer nødnummeret for å få vite fergetidene til danskebåten. Feiloppringingene er en unødvendig belastning på nødsentralen og kan i verste fall føre til at hjelpen ikke kommer til de som trenger den mest. Tulletelefoner eller falske alarmer kan bli anmeldt til politiet.

Gratis samtale
Det er alltid gratis å ringe nødtelefonen. Telefonkiosker og mobiltelefoner er også konstruert slik at du kan ringe nødnummerne uten å ha penger eller telekort.

Mozon 06.08.2003