EFFEKTIV? Er du effektiv på jobben, eller ville du kanskje vært mer effektiv dersom arbeidsuka var kortere? Økt effektivitet er en av resultatene man har sett når firedagersuke er testet ut i bedrifter. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
EFFEKTIV? Er du effektiv på jobben, eller ville du kanskje vært mer effektiv dersom arbeidsuka var kortere? Økt effektivitet er en av resultatene man har sett når firedagersuke er testet ut i bedrifter. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Ni av ti vil ha firedagersuke

Ni av ti nordmenn vil ha fire dagers arbeidsuke, ifølge en ny studie.

Publisert

Ni av ti nordmenn som jobber på kontor eller hjemmefra er positive til firedagersuke, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av markedsundersøkelses-selskapet OnePoll for selskapet Citrix.

Undersøkelsen ble gjennomført i september 2019 og har 3.750 respondenter innenfor kategorien «kunnskapsarbeidere». 250 av respondentene er norske.

Få er villige til kutt i lønn

Ifølge en pressemelding fra Citrix, er det imidlertid bare åtte prosent som er villige til å gå ned i lønn for å få oppfylt ønsket om firedagersuke.

Men mange tror ikke at firedagersuke er realistisk: 37 prosent oppgir at de ikke tror dette kommer til å skje, mens gjennomsnittet tror dette kan skje i løpet av åtte til ni år.

Frykter mer stress

Hele 48 prosent tror at en firedagers uke vil skade produktiviteten på nasjonalt nivå og 57 prosent frykter at en firedagers uke vil føre til mer stress.

54 prosent frykter at firedagersuka vil medføre mindre ferie og begrenset mulighet til å ta ut betalt fravær.

Blant dem som ikke ønsker seg en firedagers uke, oppgir 50 prosent at de er fornøyde med fleksibiliteten de har i dag.

Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia, Mexico, Canada, Norge, Sverige og Danmark er med i undersøkelsen.

Danmark scorer best på fleksibilitet, der én av tre respondenter oppgir at de har full fleksibilitet i arbeidsdagen. I Norge, som kommer på fjerdeplass etter Tyskland og Frankrike, sier én av fem det samme.

Jobber mye mer

Undersøkelsen viser også at nordmenn i realiteten jobber mye mer enn en vanlig femdagersuke: 92 prosent oppgir at de gjør arbeidsoppgaver utenfor arbeidstida og 28 prosent gjør dette hver dag.

Blant dem som jobber utenfor arbeidstid minst én gang i uka oppgir 34 prosent at de jobber 8-15 timer ekstra hver uke, mens 36 prosent jobber 16 timer eller mer. 47 prosent oppgir også at de føler seg nærmere en seksdagersuke enn en firedagers.

Erfaringer med firedagersuke

Det er flere bedrifter både i Norge og i andre land som har testet ut firedagersuke eller sekstimersdager:

#1: Da Microsoft Japan nylig testet ut firedagersuke for sine ansatte, økte produktiviteten med 40 prosent. Prosjektet ved navn «Work-Life Choice Challenge Summer 2019» ga 2300 ansatte fri fem fredager på rad, uten å gå ned i lønn.

Prosjektet førte også til at de ansatte tok mindre fri, strømforbruket gikk ned 23 prosent og det ble printet ut 59 prosent mindre papir. I tillegg var 92 prosent av de ansatte fornøyde med kortere arbeidsuke.

#2: Ifølge samme artikkel, har også Bent Stiansen, som driver restauranten Statholdergaarden i Oslo, hatt firedagersuke for sine ansatte siden 2001.

#3: Et forvaltningsselskap i New Zealand har innført firedagersuke fast, etter at en vellykket prøveperiode som avslørte av de oppnådde økt produktivitet.

#4: I Danmark tester nå Odsherred kommune på Sjælland ut firedagersuke, hvor de ansatte får fredagene fri. Denne modellen er imidlertid litt annerledes, ettersom den medfører litt lengre arbeidsdager de dagene man faktisk er på jobb.

#5: Tine Meierier i Trøndelag går imidlertid andre veien, og kutter en tolv år gammel tradisjon med sekstimersdager for sine ansatte: Ifølge bladet Frifagbevegelse, er det forventet at arbeidstida kan øke med enten en halv time eller halvannen time, hver dag. Da sekstimersdagen ble innført, økte effektiviteten med 30 prosent og sykefraværet sank fra 11 prosent til litt under seks.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer