Nei til SMS-lån

Nordisk forbrukerfront mot SMS-lån.

Publisert
Sist oppdatert

SMS-lån har skapt store forbrukerproblemer i flere nordiske land. Nå skal de nordiske forbrukerombudene samarbeide for å få slutt på problemene.

De nordiske ombudene holdt nylig et møte på Lillehammer der en rekke problemer knyttet til SMS-lån ble avdekket, blant annet aggressiv markedsføring, høye gebyrer og uklar avtaleinngåelse.

Resultatet har vært at mange forbrukere har fått problemer med å betale lånene tilbake.

Ble kredittrik på én dag

Bekymret over utviklingen

Gjeldsfakta

  • 4,21 av den norske befolkningen har betalingsanmerkninger.
  • 5,1 prosent av dem med inntekt under 200.000 kroner i året har betalingsanmerkninger. 5,4 prosent av dem med inntekt under 100.000 kroner har det samme.
  • Menn er dårligere betalere. 5,5 prosent av norske menn og 2,9 prosent av norske kvinner betalingsanmerkning per første kvartal i år
  • Det folk i aldersgruppene 26-35 og 36-45 år som er de dårligste betalerne.
  • Ifølge Statens institutt for forbruksforskning, SIFO, er det mobiltelefoner og kredittkort som oftest fører til at vi får betalingsanmerkninger.
  • Kilder: CreditInform, Lindorff, Kredittilsynet og Intrum Justitia.


    - De nordiske ombudene er svært bekymret over denne utviklingen, og vi mener det er viktig med et nordisk samarbeid for å få bukt med problemene SMS-lån skaper for mange forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

    I de ulike nordiske landene har det vært satt i gang en rekke ulike tiltak for å redusere problemene rundt slike lån.

    De nordiske forbrukerombudene vil nå samarbeide tettere blant annet gjennom:

  • Samarbeid rundt enkeltsaker
  • Utveksling av ideer for å redusere eller fjerne forbrukerproblemer knyttet til SMS-lån
  • Avdekke behov for lovendringer
  • Så mye kan du låne-kalkulatoren

    Strengt regulert

    SMS-lån er i dag strengt regulert i Norge, men Forbrukerombudet følger utviklingen på markedet tett:

    - Et noe strengere regelverk enn i våre naboland har til nå begrenset problemene knyttet til denne formen for lån i Norge. Vi vil likevel følge utviklingen i det norske markedet nøye for å hindre en eventuell negativ utvikling, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

    Kilde: Forbrukerombudet

    AKTUELT


    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer