SMS-svindel

Nei, du får ikke Shell-gavekort på 5000 kroner

Det starter med en e-post eller SMS. Deretter lokker svindlerne deg med dyre og flotte premier. - Slett meldingen med én gang, oppfordrer Shell.

GAVEKORTSVINDEL: Svindelen er utspekulert, ser proff ut og kan derfor være vanskelig å avsløre. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
GAVEKORTSVINDEL: Svindelen er utspekulert, ser proff ut og kan derfor være vanskelig å avsløre. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

– Hvis det virker for godt til å være sant, er det som regel det, forteller Jarle Utne-Reitan, politiinspektør og seksjonsleder for etterretning og etterforskning ved Haugesund politistasjon, til Dinside.

Vi er inne i det som er en høysesong for svindelforsøk, og den seneste tiden har vi skrevet om flere tilfeller der svindlere forsøker å lure nordmenn med lovnader om premier, at de må betale for å få utlevert en pakke eller andre utspekulerte metoder.

Jarle Utne-Reitan, politiinspektør og seksjonsleder for etterretning og etterforskning ved Haugesund politistasjon, oppfordrer folk til å være på vakt. Foto: Politiet
Jarle Utne-Reitan, politiinspektør og seksjonsleder for etterretning og etterforskning ved Haugesund politistasjon, oppfordrer folk til å være på vakt. Foto: Politiet Vis mer

Flere av metodene har til felles at de dukker opp i bølger. Et eksempel på det er en falsk konkurranse som lover premier som et gavekort på 5000 kroner for drivstoff hos Shell, Samsung Galaxy S10, iPhone X, gavekort på 10.000 kroner hos Ikea og en 8K TV fra Samsung.

Datahjelperne omtalte den utspekulerte svindelmetoden i fjor høst, og nå har den begynt å sirkulere igjen.

I SMS-en en av våre kolleger har mottatt, står det følgende:

image: Nei, du får ikke Shell-gavekort på 5000 kroner

Vi åpnet lenken og kom til en nettside som tilsynelatende er en forbrukerundersøkelse fra Shell, men det er den ikke, hvor det står «Gratulerer til våre 4 vinnere!» etterfulgt av fire navn. Tilsynelatende ekte navn, for det fulle navnet til mottakeren av SMS-en er et av dem, noe som kan bidra til å forsterke troverdigheten til svindelen.

Lenken er åpenbart mistenkelig, men svindleren øker troverdigheten med å oppgi fullt navn og (angivelig) bosted.
Lenken er åpenbart mistenkelig, men svindleren øker troverdigheten med å oppgi fullt navn og (angivelig) bosted. Vis mer

Fete, men falske premier

Før du kan «velge» premie, må du svare på fem spørsmål som går inn på kjønn, antall biler i husholdningen, drivstofforbruk og liknende, og deretter kan du velge om du vil ha et gavekort på Ikea eller Shell, eller svindyre smarttelefoner.

Hvis du trykker «Ja takk!» på en av premiene, videresendes du til en nettside der du bes om å fylle inn navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer. På denne siden opplyses det om at Shell-gavekortet på 5000 kroner koster «kun 9 kroner», mens det på forrige side både stod 0 og 10 kroner.

Det ser lovende ut, men dessverre er det bare svindel.
Det ser lovende ut, men dessverre er det bare svindel. Vis mer

Alarmklokkene bør uansett begynne å ringe i det hele tatt før du trykker på lenken i tekstmeldingen. Avsendernummeret i tekstmeldingen er +36665 og den vedlagte lenken bærer preg av at den ikke fører med seg noe godt. I tillegg er det slik at du ikke kan vinne en premie i en konkurranse du ikke har deltatt i, så her gjør du lurt i å lukke nettsiden med én gang.

– Nok et svindelforsøk

Overfor Dinside bekrefter Nina Røsland, sjef for lojalitet og digitale løsninger i St1 som drifter Shell-stasjonene i Norge, at dette er nok et svindelforsøk.

«Dessverre blir vårt varemerke og andre kjente varemerker brukt i svindelforsøk, og dette tar vi alvorlig», skriver hun i en e-post og advarer:

Nina Røsland i St1 syns det er leit at Shell-varemerket misbrukes i svindelforsøk. Foto: St1
Nina Røsland i St1 syns det er leit at Shell-varemerket misbrukes i svindelforsøk. Foto: St1 Vis mer

«Dersom kunder mottar e-poster som dette, ber vi kunder om å slette den med en gang. Ikke klikk på linker i disse e-postene eller gi ut personlig informasjon.»

Røsland forteller at de ikke kontakter kundene sine på denne måten, og at de kun sender ut nyhetsbrev gjennom kjente kanaler som Trumf og Snarveien til Shell. Hun oppfordrer kunder som mottar slike svindelforsøk til å ta kontakt med Shell slik at de kan varsle andre kunder.

«I tilfeller der vi får mange kunder som kontakter oss angående e-poster som dette, sender vi i tillegg ut pressemelding for å varsle kunder om svindelforsøkene», avslutter Røsland-

Blir ikke prioritert

Selv om slike SMS-svindler ofte kan spores, forteller Utne-Reitan til Dinside at det er et spørsmål om ressursbruk og at de brukes på mer alvorlige tilfeller. Dermed er det slik at hvis du anmelder en liknende svindel, er det stor sjanse for at saken henlegges.

I stedet tror politiet at forebygging er et bedre tiltak.

– Publikum må være litt mer skeptiske til slike ting, og man må tenke seg grundig om før man klikker på lenker fra mottakere en ikke kjenner. I tillegg bør man forsøke å følge med på svindeltrender, avslutter han.