Når prislappen er feil

Er det den oppgitte prisen som skal gjelde? Hva gjør du når prisen på brødristeren ikke stemmer overens med sluttsummen i kassa?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dersom brødristeren er priset til 150 kroner, mens kassadamen krever 200, har du krav på å få varen til 150 kroner, sier Jørgen Svartebekk ved Forbrukerrådet i Oslo.

- Dette resultatet har støtte i de avtalerettslige prinsippene, og innebærer altså at du kan kreve å få varen til den prisen som er oppgitt i butikken. Men når det gjelder priser oppgitt i reklame, for eksempel i avisannonser, strides de lærde.

- Det har blitt hevdet at reklameannonser kun er å anse som en oppfordring til kunden om å komme med et tilbud. Her er det altså mer tvilsomt om du kan kreve å få varen til den oppgitte pris, avslutter Svartebekk.

Pass på!

Pass derfor på at du ikke betaler mer enn du må. Selv om du har rett (kunden har jo alltid det...), er det ikke sikkert du får rett.

Mange vil heller ikke orke bryet med å krangle med de butikkansatte. Trikset er derfor å gå direkte til sjefen dersom kassabetjentene ikke gir deg medhold.

Lovverket krever at de fleste varer og tjenester prises. Her ligger det også et krav om at butikkene må oppgi korrekt pris. Hvilke krav som stilles til prisingen i butikker og hos tjenesteytere, for eksempel håndverkere og tannleger, samt når du kan kreve spesifisert regning, finner du ut ved å trykke på lenkene øverst til høyre i artikkelen.