Nettleie

Nær 80 prosent av nett­selskapene ilegges tvangsmulkt

Det skjer etter at NVE har gjennomført tilsyn med selskapenes innrapportering til Elhub. Tvangsmulkt er på til sammen 2,6 millioner kroner.

FAST INVENTAR: Smarte strømmålere finner i de fleste norske sikringsskap. Måleravlesning av disse strømmålerne skal bidra til å digitalisere, effektivisere og innovere kraftbransjen, blant annet gjennom forretningsprosesser i kraftmarkedet og nettdrift. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB Scanpix.
FAST INVENTAR: Smarte strømmålere finner i de fleste norske sikringsskap. Måleravlesning av disse strømmålerne skal bidra til å digitalisere, effektivisere og innovere kraftbransjen, blant annet gjennom forretningsprosesser i kraftmarkedet og nettdrift. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB Scanpix. Vis mer

Norges Vassdrags- og Energidirektorat har ført tilsyn med nettselskapene for å påse at de tilfredsstiller rapporteringskravene for strømbruk, -produksjon og kraftutveksling fra nettselskapene til Elhub.

Nå blir 111 av 139 nettselskap ilagt tvangsmulkt til den nette sum av 2,6 millioner kroner til sammen.

- Selv om et flertall av selskapene får en tvangsmulkt, ønsker NVE samtidig å understreke at det er mange selskap som klarte å etterleve rapporteringsplikten de fleste dagene i tilsynsperioden, sier seksjonssjef Guro Grøtterud i NVE i en pressemelding.

Om lag halvparten av nettselskapene klarte å overholde rapporteringsplikten med få eller ingen avvik, legger hun til.

Tvangsmulkt fra 1000 til 180.000 kroner

Fra februar i år ble ansvaret for å beregne nøyaktig strømbruk overført fra nettselskapene til Elhub, et felles IT-system for å effektivisere markedsprosesser og håndtering av måledata i det norske kraftmarkedet, står det videre i pressemeldingen.

I perioden mars til juni gjennomførte NVE tilsyn med samtlige av landets nettselskap for å påse at de tilfredsstilte de nye rapporteringskravene.

Resultatet ble altså at 111 nettselskaper må betale tvangsmulkt, som varierer mellom 1000 og 180.000 kroner per nettselskap.

Her finner du listen over nettselskapene som er ilagt tvangsmulkt og for hvor mange dager.

I utregningen av tvangsmulkt har NVE tatt hensyn til forhold som er utenfor nettselskapenes kontroll. Det kan for eksempel være anlegg der kunden har stengt strømmåleren, hvorpå nettselskapet ikke mottar måledata.

- Burde få mer tid

Elhub fører månedlig statistikk over kvaliteten på nettselskapenes måledata, og den viser at det fremdeles er utfordringer.

- Det er viktig at nettselskapene sørger for å øke kvaliteten på rapportering av måleverdier. NVE vil følge nøye med på datakvaliteten i elhub, og vi vil vurdere behovet for flere tilsyn i fremtiden, sier Grøtterud.

Energi Norge forstår at NVE må stille krav til innrapportering av forbruksdata, men reagerer på at de ikke gir nettselskapene litt mer tid til å få dette på plass. Det er ikke lenge siden smarte strømmålere ble innført i Norge, og selskapene skal altså kommunisere med tre millioner målere hver dag for å levere data til Elhub påfølgende morgen.

- Dette er den største moderniseringen som har skjedd i strømnettet på 100 år, og Norge har etablert verdens første fullskala Elhub. Det skjer ikke helt uten barnesykdommer, og da burde nettselskapene vært gitt noe mer innkjøringstid, sier Aslak Øverås til Dinside.no.

NVE lister opp følgende grunner til at måleverdier og god datakvalitet er viktig:

  • Måleravlesning av automatiske strømmålere skal bidra til å digitalisere, effektivisere og innovere kraftbransjen, blant annet gjennom forretningsprosesser i kraftmarkedet og nettdrift.
  • Høy kvalitet på måleverdiene gir grunnlag for mer rasjonell opptreden i kraftmarkedet. Det er også viktig med høy kvalitet på måleverdiene siden det utgjør grunnlaget for det økonomiske oppgjøret.
  • Måleverdiene er grunnlaget for korrekt fakturering og informasjon til kundene.