Nådeløs fremtid for slappfisker

Har du en betalingsanmerkning i mappa, vet du sikkert godt at hverdagen kan bli dyster. Men det du kanskje ikke vet, er at du kan få det like ille bare fordi kredittopplysningsselskapene mener at du er av typen som kan komme til å få en?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


I påsken meldte TV2/Nettavisen om en alenemor som nå sto på bar bakke.

Huset hennes hadde brent ned etter at hun i flere år var blitt nektet å tegne forsikring på grunn av betalingsanmerkninger.

Men at du nektes å kjøpe forsikring er slett ikke den eneste konsekvensen du vil kunne merke av at du har pådratt deg en betalingsanmerkning. I følge kredittopplysningsbyrået Dun & Bradstreet, kan du se for deg et dagliglivets terrornettverk hvis du har endt opp i dette uføret:

image: Nådeløs fremtid for slappfisker

Du kan bli nektet/avvist ved søknad om

  • Forsikring

  • Lån/kreditt hos både banker og kredittkortfirma
  • Levering av strøm
  • Å leie bolig
  • Ved søknad om jobb i bank, forsikringsselskap og andre viktige jobber i blant annet vaktselskaper
  • Mobiltelefonabonnement
  • Har du eget firma eller er styremedlem i et selskap så er informasjon om deg som privatperson linket opp mot selskapet. I så fall kan dine betalingsanmerkninger få betydning for disse selskapene.
I tillegg, kjenner vi til tilfeller hvor internettleverandører har nektet folk levering etter kredittsjekk.

I følge Dun & Bradstreet, er det i dag 191 000 personer i Norge som har en eller flere betalingsanmerkninger. Men de er faktisk ikke de eneste som er i faresonen for et trist og traurig liv.

Scorekortet: Kan ramme også deg

Kort fortalt viser scorekortet hva sannsynligheten er for at du skal bli en dårlig betaler, før du i det hele tatt har fått noen betalingsanmerkning.

Kortet er bygget på en statistisk modell, hvor bruken av offentlige data om inntekt, alder, stabilitet, flyttemønster med mer, ender opp med å si noe om den kalkulerte risikoen ved å låne ut penger til en bestemt person eller et foretak.

- Bruken av Scorekortet blir stadig mer utbredt, fortellerer Christian Svendsen, senioranalytiker i Dun & Bradstreet, og forteller at metoden brukes av banker, mobilselskaper, leasingfirma, formidlere av billån, og mange, mange flere.

Betenkelig

- Det er svært betenkelig med denne praksisen at flere og flere tjenester blir gjort utilgjengelig for folk med betalingsproblemer. Dette gjelder særlig forsikringer, mener Lars Grøndal hos Forbrukerrådet, som har klaget inn selskapenes bruk av betalings- og personopplysninger for Datatilsynet.

Datatilsynet har kommet til at forsikringsselskapene ikke har anledning til å bruke betalingsanmerkninger i risikovurderingen av nye kunder. Forsikringsbransjen har klaget på vedtaket, og spørsmålet skal nå behandles av Personvernnemnda, som har sitt første møte om saken 14. april.

- Vi er oppmerksomme på bruken av scorekortet, og har begynt å se på dette, forteller seniorrådgiver Hanne Gulbrandsen i Datatilsynet.

- Blant annet ser vi at det er vanskelig for folk å få informasjon om hva som ligger til grunn for et avslag etter en kredittskore, selv om man får brev om kredittvurderingen, og hvilke konkrete opplysninger som er blitt brukt, forteller hun.

Gjeldsofre vil ha storebror

Bengt Scheldt, leder i Gjeldsofferalliansen er stort sett fornøyd med innblandingen fra "Storebror".

- Å få lov til å kjøpe forsikring mot kontant betaling er nærmest en menneskerett, noe vi har tatt opp med Stortinget, sier han til DinSide.

- Bortsett fra dette, er vi fornøyd med det meste av dette systemet. Det er positivt at overivrige lånesøkere blir stoppet i tide, sier han.

Du får altså lite støtte fra dem som har havnet i smørja, hvis du er en allminnelig slapp egenadministrator, eller kan komme til å bli det. Den eneste redningen fremover synes å være at du skjerper deg noe skikkelig, betaler alle regninger innen tidsfristen, og på alle tenkelige måter prøver å fremstå som en stabil person med betalingsvilje og -evne.

Slik havner du i smørja


Det er fremdeles selveste betalingsanmerkningen som kan skape mest trøbbel for flest personers hverdag. Loven krever at et krav skal gå igjennom minst tre trinn før en person kan gis en betalingsanmerkning hos et kredittopplysningsfirma:

  • 1. Inkassovarsel
  • 2. Betalingsoppfordring
  • 3. Rettslig inndrivning (kreditor har tatt ut forliksklage)
Mer om hvert trinn i prosessen kan du lese om i lenkene til høyre.

"I gjennomsnitt tar det 130 dager etter første forfall til saken blir til en betalingsanmerkning. Det er med andre ord ingen tvil om at en person med en betalingsanmerkning virkelig er en dårlig betaler", skriver Dun & Bradstreet på sin nettside.

Rutinene som et krav skal igjennom, er beskrevet nærmere
hos Forbrukerportalen
.

Hvis du først har havnet i dette klisteret, er det i grunnen ikke mye du får gjort. Bortsett fra at du selvsagt bør betale den utestående regningen umiddelbart etter at betalingsanmerkningen er registrert. I følge regelverket skal da anmerkningen slettes etter 12 måneder. I motsatt fall blir den stående i tre år, noe som ikke er særlig gunstig for din kredittverdighet.

Et helt annet spørsmål er om den faktisk blir slettet i henhold til reglene. Vi har tidligere skrevet om at betalingsanmerkninger ikke alltid blir slettet slik regelverket krever det. Mer om hva du da bør gjøre, kan du lese hvis du trykker her

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!