På klagetoppen: Forbrukertilsynet opplever å få mange klager for telefonsalg. I 2017 mottok de 1566 klager totalt. Foto: Susanne Skaug
På klagetoppen: Forbrukertilsynet opplever å få mange klager for telefonsalg. I 2017 mottok de 1566 klager totalt. Foto: Susanne SkaugVis mer

Reservert deg mot telefonsalg uten virkning?

Nå slipper du plagsomme telefonselgere

Nye regler fra 1. januar fjerner smutthullene som har gjort det mulig å omgå reservasjonsretten.

I fjor mottok Forbrukertilsynet 1566 klager på telefonsalg, en økning på 35 prosent sammenlignet med året før. Så satte Stortinget en strek.

Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt
Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt Vis mer

1. januar 2018 trådde nye regler i kraft som gjør det vanskeligere for selgerne å ringe deg.

- På grunn av mange lovbrudd og et høyt antall klager, var det behov for flere innstramminger - derav nye regler, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukertilsynet.

Forbudt med skjult nummer

Statistikk fra Brønnøysundregisteret viser at godt over 2 millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg. De nye reglene skal sørge for at færre blir plaget, og gjelder fra januar 2018:

  • Det er forbudt å drive telefonsalg fra et skjult nummer eller fra nummer som ikke er søkbart i nummeropplysningstjenestene.
  • Det er ikke lenger mulig for én næringsdrivende å hente inn tillatelse for telefonsalg for flere næringsdrivende samtidig. Noe som har vært vanlig hvis en forbruker er med i en undersøkelse eller konkurranse på Internett.

De nye reglene gjør det vanskeligere å omgå reservasjonsretten for næringsdrivende.

På andreplass i statistikken ser vi at folk reserverer seg mot reklame fra frivillige organisasjoner. Mange har opplevd å få kalendere, magasiner og informasjonsbrosjyrer i posten med en ferdig utfylt giro til et veldedig formål. De nye reglene setter også grenser for dette:

  • Frivillige organisasjoner kan ikke sende ut en oppfordring om økonomisk støtte som kan oppfattes av mottakeren som et krav om betaling. Det gjør det blant annet ulovlig å sende ut ferdig utfylte giroer med navn, beløp, kid-nummer og betalingsfrist.

Må forandre praksis

Støtteforeningen for Kreftrammede sier de vil gå bort fra praksisen med å benytte forhåndsutfylt beløp på gavegiroer, med mindre giveren har en fast giveravtale på forhånd.

- Vi er nøye på at utsendelser ikke skal bli oppfattet som en faktura man må betale, og sender bare ut et fåtall i året til kjøpte adresser, sier Marianne Selmer Kristiansen, daglig leder i Støtteforeningen for Kreftrammede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Disse er tydelig merket etter anbefaling fra Forbrukerrådet, med at giroen er frivillig og kun et forslag om å gi gave. Vi har aldri hatt betalingsfrister på noe.

Unntak for frivillige organisasjoner

På grunn av frivillige organisasjoners samfunnsnyttige funksjon ble det gjort et unntak for dem i de nye reglene. De kan forsatt kontakte givere som er reservert mot henvendelser i Brønnøysund, dersom de har et eksisterende giverforhold eller om giveren har bedt om å bli ringt.

Antall klager på telefonhenvendelser fra frivillig sektor har falt kraftig. Derfor har de fått et unntak i de nye reglene etter nyttår. Foto: Scanpix/Icon Images
Antall klager på telefonhenvendelser fra frivillig sektor har falt kraftig. Derfor har de fått et unntak i de nye reglene etter nyttår. Foto: Scanpix/Icon Images Vis mer

- Betyr de nye reglene at det nå er fritt frem for å ringe også personer som er reservert mot telefonhenvendelser?

- Nei, på ingen måte, sier Siri Nodland, generalsekretær i Norges Innsamlingsråd.

- I praksis blir det ingen forskjell fra i dag. De eneste som kan ringes blant de som har reservert seg, er givere som har ytret et ønske om å bli ringt eller som har aktivt giverforhold. Og det er god innsamlingsskikk å spørre i løpet av samtalen om den registrerte ønsker å bli oppringt igjen senere.

Nytt navn og sterkere virkemidler

​​Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) har fått nye og sterkere virkemidler til å slå ned på lovbrudd.

- Vi har fått sterkere sanksjoner med mulighet til å følge opp lovbrudd raskere og mer effektivt, i form av overtredelsesgebyr eller forbudsvedtak med tvangsmulkt, sier Hovde Skjelbostad i Forbrukertilsynet.

- Telefonsalg treffer folk i privatsfæren og oppleves derfor som svært påtrengende av mange forbrukere. Vi forventer nå at de næringsdrivende setter seg inn i de nye reglene og følger dem.