Nå skal pizzakjeden utfordre Grandiosa i frysedisken

Peppes Pizza er foreløpig mest kjent for å levere ferskvare på døren eller til bordet, men nå vil restaurantkjeden også ha sin del av frossenpizzasalget.

NY KONKURRENT: Grandiosa er Norges mest solgte frossenpizza, Nå får den snart en ny utfordrer. Foto: NTB Scanpix
NY KONKURRENT: Grandiosa er Norges mest solgte frossenpizza, Nå får den snart en ny utfordrer. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Umoe Restaurants, som står bak Peppes-restaurantene, går sammen med dagligvarekonsernet Scandza for å innta frysediskene i landets butikker, skriver Dagens Næringsliv. Pizzabunner, sauser og andre ingredienser for å lage Peppes Pizza hjemme er allerede på plass, og nå går selskapet et skritt videre.

– Vi skal bygge en pizzabusiness i servicehandel og i dagligvare. Hvis vi gjør det bra, kan vi bli store, sier Stig Sunde i Scandza.

Milliardmarked

Orkla, med merkevarer som Grandiosa og Big One, har i dag drøyt to tredeler av frossenpizzamarkedet, som ifølge analyseselskapet Nielsen er verdt 2,3 milliarder kroner. Pizzabakeren er en annen stor aktør.

Det er forlokkende for Sunde, som sammen med partner Jan Bodd har bygget opp et konsern som blant annet eier Synnøve Finden, Sørlandschips, Finsbråten og Leiv Vidar.

– Vi liker å gå inn i et slikt marked, spesielt når det er så store muligheter, og særlig når kategorien er drevet av innovasjon, sier Sunde.

– Dette er ikke en taktisk greie, men det er en langsiktig plan som vi gjør med kraft, sier Bodd.

Vant til tøff konkurranse

Orkla virker foreløpig ikke altfor skremt av at de snart møter ny konkurranse.

- Vi er vant til tøff konkurranse i mange kategorier, også når det gjelder pizza, sier kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stokken i Orkla, til Dinside.

- Vi vil møte denne nye aktøren som vi alltid møter konkurranse, nemlig med gode smaker og sterke merkevarer, avslutter han.

Dagbladets matredaksjon har fått prøvesmake de nye frossenpizzaene fra Peppes. Det kan du lese mer om her.