Hva er en plusskunde?

Nå skal det bli enklere å bli eget «strømselskap»

Energi Norge ser stor vekst i antall kunder som bidrar med egenprodusert strøm i nettet, såkalte plusskunder. En ny håndbok skal gjøre det enklere å komme i gang.

FLERE PLUSSKUNDER: Energi Norge ser eksponensiell vekst i antall plusskunder, og de fleste nye kundene er husholdningskunder. Derfor lanserer de en ny håndbok som skal gjøre det lettere å være nettopp plusskunde. Foto: Fredrikstad Energi.
FLERE PLUSSKUNDER: Energi Norge ser eksponensiell vekst i antall plusskunder, og de fleste nye kundene er husholdningskunder. Derfor lanserer de en ny håndbok som skal gjøre det lettere å være nettopp plusskunde. Foto: Fredrikstad Energi.Vis mer

I 2017 økte antall plusskunder med om lag 600, hvorav de aller fleste var husholdningskunder. Økningen i antall plusskunder var cirka 1.000 i fjor, også her et stort flertall husholdningskunder. Totalt antall tilknyttede plusskunder i desember 2018 var dermed 2.200.

Dette kommer fram i en kartlegging Energi Norge og Sintef Energi har gjennomført.

Kilde: Energi Norge.
Kilde: Energi Norge. Vis mer

Hva er en plusskunde?

Og, hvis du ikke er det selv, lurer du kanskje på hva en plusskunde er?

Jo, plusskunder er primært forbrukskunder som har et anlegg som produserer strøm på boligen sin, oftest solcelleanlegg, som i enkelte perioder produserer mer strøm enn de forbruker selv. Dermed kan de selge strøm tilbake på nettet.

Ikke overraskende er de fleste plusskundene i Sør-Norge, hvor det er flest soldager, men Nord-Norge fikk en større andel av nye tilknytninger i 2018, viser undersøkelsen til Energi Norge og Sintef.

Lenger ned i saken kan du lese om hvordan du blir plusskunde.

Lanserer ny håndbok

Nettselskapene står overfor flere utfordringer når plusskundene skal tilknyttes nettet, blant annet:

  • Bekymring rundt spenningskvalitet
  • Mangelfull tilgang til analyseprogrammer
  • Mangelfulle rutiner for godkjenning, herunder dialog med installatør
  • Mangelfullt avtaleverk med kunde

Basert på undersøkelsen og tilbakemeldingene Energi Norge og Sintef har fått, lanseres nå Håndbok Plusskunder, en håndbok som inkluderer et enkelt analyseverktøy for spenningsstigning og usymmetri. Den koster 3.000 kroner for medlemmer av Energi Norge, og det dobbelte for ikke-medlemmer.

Håndboken skal svare på en rekke av utfordringene nettselskapene og -kundene møter på en kortfattet og brukervennlig måte, ifølge Energi Norge.

Hjelpsomt med håndbok

Hafslund Nett, Norges største nettselskap, tror håndboken kan være til god hjelp både for nettselskapene og plusskundene.

- Tanken er at nettselskaper ikke må tråkke opp stier som allerede er gått av andre, at installatører kan forholde seg til ett sett med regler uavhengig hvem som er netteier, og at kunder enkelt skal få tak i den informasjonen de trenger, sier kommunikasjonssjef Morten Schau til Dinside.no.

Ifølge Schau har de vanligste utfordringene knyttet til plusskunder med spenning å gjøre, som for eksempel at det blir vanskelig å holde spenningen innenfor de tillatte grenseverdiene noen steder.

Flere vanlige kunder blir plusskunde

Hafslund Nett synes utviklingen i antall plusskunder har vært spennende siden de fikk sin første plusskunde i 2011. Den gang var det en frivillig ordning som Hafslund Nett ønsket å være med på og legge til rette for, og det var mye pionérarbeid.

De har i dag 880 plusskunder.

- Vi har sett denne utviklingen over noen år nå, og den bare fortsetter. I starten var det typiske teknisk interesserte eller kunder som var sterkt opptatt av miljø som ønsket å bli plusskunder, men nå er det blitt mer «vanlige» kunder som blir plusskunde. Dette er noe som lenge har vært for spesielt interesserte, men som nå begynner å bli mer vanlig, sier Schau.