Fra og med nyttår er det en del endringer for flere av Nav-brukerne, enten det gjelder satsen på stønaden eller regelendringer.

Nå kan alle levere sykemeldingen på nett
Én av disse endringene innebærer at arbeidsgiver nå må sende inntektsopplysninger til Nav digitalt, når en av de ansatte skal ha sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger, pleiepenger, omsorgspenger eller opplæringspenger.
Får ikke Nav denne informasjonen i tide, kan det forsinke din utbetaling fra Nav.
- Nav kan ikke starte saksbehandlingen før de har mottatt den nye digitale inntektsmeldingen. Kommer den ikke i tide, stopper saksbehandlingen opp med risiko for at både den ansatte og arbeidsgiver ikke mottar utbetalinger fra NAV når de skal, skriver Navs ytelsesavdeling til Dinside.
For mange tilfeller
Men er dette noe Nav opplever ofte - at inntektsmeldingen ikke kommer innen fristen?

Slik avslører Nav om du har jobbet mer enn det som står i meldekortet
- Vi har ikke direkte tall på dette. Men ulike målinger og det samlede bildet viser at vi har for mange saker hvor inntektsmeldingen ikke er sendt og hvor saksbehandlingen derfor har stoppet opp. I dette ligger det en risiko for at ansatte og arbeidsgiver får sine utbetalinger senere enn forventet, sier Karin Bøhlerengen, prosjektleder for foreldrepengeprosjektet i Nav.
Vi har spurt NHO om de tror arbeidsgiverne har gode rutiner på å sende over inntektsopplysningene til Nav – som nå skal foregå kun digitalt.
Kommunikasjonssjef Nicolai Heyerdahl sier til Dinside at de ikke har kartlagt i hvilken grad bedriftene følger opp dette, men forteller at de har informert om de nye rutinene gjennom sitt nyhetsbrev.
Men tror Nav den digitale inntektsmeldingen som arbeidsgiverne nå er pålagt å bruke, kan sørge for at den ikke blir sendt for sent like ofte?

En Z fra fastlegen betyr null kroner i sykepenger fra Nav
- Utfylling og innsending er enklere. Men for foreldrepenger er tiden arbeidsgiver har til innsending blitt kortere. Dette er gjort fordi ferske inntektsopplysninger gir færre feil og endringer. Det er derfor vanskelig å sammenligne før og nå, ser Bøhlerengen.
Hun mener forsinkelsene de ser nå kommer av at dette er nytt for arbeidsgiverne, og oppfordrer om at arbeidsgiverne raskt endrer sine rutiner slik at de unngår at utbetalinger fra Nav forsinkes.
Hva gjør du hvis pengene ikke kommer?
Skulle du vente på en av de nevnte stønadene og oppleve at pengene ikke kommer når de skal, bør du ifølge Bøhlerengen ta kontakt med arbeidsgiver og sjekke om inntektsopplysninger er sendt og om det er gjort digitalt.
- Generelt oppfordrer vi ansatte til å sjekke på Navs nettsider når inntektsmeldingen skal sendes og følge opp arbeidsgiver i tråd med den ytelsen det gjelder, sier hun videre.
- Hvis digital inntektsmelding er sendt, må personen ta kontakt med Nav slik at vi kan undersøke saken, legger Bøhlerengen til.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.