EU ville kutte reklamasjonsfristen til to år:

NÅ: Nordmenn får beholde fem års reklamasjonsfrist

EU ville redusere reklamasjonsfristen til to år, men nå er det bestemt at nordmenn får beholde fristen på fem år.

NORDMENN FÅR BEHOLDE REKLAMASJONSFRISTEN PÅ FEM ÅR: EU ville kutte rettighetene til å reklamere på produkter til to år, men nå er det bestemt at Norge får beholde reklamasjonsfristen vi allerede har, på fem år. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
NORDMENN FÅR BEHOLDE REKLAMASJONSFRISTEN PÅ FEM ÅR: EU ville kutte rettighetene til å reklamere på produkter til to år, men nå er det bestemt at Norge får beholde reklamasjonsfristen vi allerede har, på fem år. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Norske forbrukere får beholde fem års reklamasjonsfrist på varer. I flere år har norske myndigheter kjempet for at EU ikke skulle redusere denne fristen til to år, skriver Barne- og likestillingsdepartementet i en pressemelding i dag.

- Dette er en god nyhet for norske og europeiske forbrukere. Etter forhandlinger i årevis er det endelig oppnådd enighet i EU om nye regler for forbrukerkontrakter. Norske forbrukere skal fremdeles få ha fem års klagefrist på varer – enten de kjøpes i butikk eller på nett, sier forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad.

Landene får selv bestemme

EU-kommisjonen la i 2015 fram et forslag om å sette reklamasjonsfristen til to år for varer kjøpt på nettet. Seinere foreslo EU-parlamentet å gjøre reklamasjonsfristen to år uansett hvor varen er kjøpt.

Da Dinside i september 2017 spurte alle de største norske politiske partiene hva de mente om forslaget, svarte samtlige partier at de ikke ville godta forslaget fra EU.

EU-parlamentet og -Rådet har nå blitt enige om at landene selv skal få avgjøre hvor lang reklamasjonstid landene skal få ha, men den må være på minimum to år.

Den norske reklamasjonsfristen på fem år vil derfor bestå, noe som også Forbrukerrådet uttrykker glede over.

- Veldig glad for at vi fikk stoppet EU-forslaget

- Jeg er glad for at regjeringen er tydelig på at den norske reklamasjonfristen på fem år vil bestå. Å kunne klage i fem år til selger, for feil ved produktet som produsent og selger må ta ansvar for, er et gode for forbrukerne. Det er bra for forbrukervernet, men også for mer bærekraftig forbruk, uttaler Forbrukerrådets direktør, Inger Lise Blyverket, til Dinside.

Hun sier at både de og mange av deres søsterorganisasjoner i Europa ble bekymret da det opprinnelige forslaget om felles regler med to års klagerett i EØS/EU-området kom for noen år siden, ettersom det opprinnelige forslaget om to års reklamasjonstid ville innebære en generell svekkelse av klagemulighetene i Norge.

- Sammen har vi fått stoppet forslaget, slik at nordmenn får beholde femårsregelen i forbrukerkjøp. Det er vi veldig glad for, sier Blyverket.

Hun forklarer at femårsregelen innebærer at dersom du har kjøpt en vare som er ment å vare vesentlig lenger enn to år så har du rett til å klage i fem år. Kravet er at du kjøper fra en næringsdrivende. Det vil gjelde de fleste varer, også varer som du kjøper brukt, som for eksempel bil.

- Det er viktig at forbrukerne kostnadsfritt kan få reparert både store og små produkter som svikter etter noen år. Vi kaster mindre, og det kan gjør det viktigere for produsenter og importører å tilby gode produkter med lang levetid, sier hun.

Hun understreker også et annet viktig poeng:

- Det er også veldig bra at omvendt bevisbyrde blir forlenget fra seks måneder til et år. For forbrukerne innebærer det at om de mener det er noe feil med varen, så er det selger som må bevise at dette ikke er en brukerfeil. Dette kan gjøre det enklere for forbrukeren å vinne frem med sin sak, sier Blyverket til Dinside.

- God forbrukspolitikk

Avgjørelsen er ikke bare godt for forbrukervernet, men bidrar også til mer bærekraftig forbruk.

- Når forbrukerne kostnadsfritt kan få reparert produkter som svikter etter noen år, betyr det at færre produkter kastes. Dette er god forbrukspolitikk, og gir incentiver til produsenter og importører for å tilby gode produkter med lang levetid, sier Ropstad.

Rettigheter for digitale produkter

Barne- og likestillingsdepartementet skriver i pressemeldingen at de nye reglene også vil styrke forbrukervernet for avtaler om digitale ytelser, som sosiale media, filmer, apper, spill og programmer. Her vil forbrukerrettighetene bli tydeligere i tilfeller der det oppstår problemer.

Direktivtekstene må nå bekreftes formelt av EUs organer, som man antar vil skje i løpet av noen måneder. Deretter må tekstene tas inn i EØS-avtalen. De nye reglene vil kunne være på plass våren 2021.