Nå kommer taxi-endringene

Når de nye drosjereglene trer i kraft i 2020, kan også Uber kjøre lovlig i Norge.

LETTERE Å ETABLERE SEG: De nye reglene som trer i kraft 1. juli 2020 skal gjøre det lettere å etablere seg i taxibransjen i Norge. Endringene gjør at det også vil bli lovlig med tjenester som Uber og liknende, dersom de ellers følger de norske reglene. Foto: NTB scanpix
LETTERE Å ETABLERE SEG: De nye reglene som trer i kraft 1. juli 2020 skal gjøre det lettere å etablere seg i taxibransjen i Norge. Endringene gjør at det også vil bli lovlig med tjenester som Uber og liknende, dersom de ellers følger de norske reglene. Foto: NTB scanpix Vis mer

Det nye regelverket for taxier er nå klart, og skal tre i kraft 1. juli 2020.

Noen av hovedpunktene som nå blir endret, er at det ikke lenger er krav til at drosja må ha en taxi-lykt på taket, og drosjekjøringen må ikke lenger være hovedyrket til drosjeeieren.

Det skal også bli lettere å etablere seg i bransjen, gjennom at mange av de gamle kravene til løyver og tildelingskriterier fjernes.

Dette fører blant annet til at det åpner for at tjenester som Uber kan etablere seg og drive lovlig også her til lands.

- Liberalisering åpner for Uber og andre

På spørsmål fra Dinside om endringene betyr at tjenester som Uber nå kan etablere seg i Norge, bekrefter samferdselsminister Jon Georg Dale dette:

- Ja, med regjeringens liberalisering av taximarkedet vil Uber og andre innovative aktører som ønsker å etablere seg i Norge kunne gjøre det så lenge de følger norske regler. Opphevingen av behovsprøvingen gjør at alle som oppfyller de objektive løyvekravene, vil bli innvilget løyve etter søknad, sier Dale til Dinside.

- Det er viktig for meg å understreke at vi styrker konkurransen i byene, men ivaretar drosjetilbudet i distriktene gjennom enerettsmodellen, sier han videre.

Bakgrunnen for endringene som nå kommer, er ifølge Samferdselsdepartementet at regjeringa ønsket et bedre drosjetilbud til passasjerer i hele landet.

- Endringene for drosjemarkedet skal bidra til et bedre tilbud for kunden. Vi ønsker et drosjemarked som fungerer bedre enn i dag, og vi legger derfor til rette for mer innovasjon og valgfrihet. Dette er viktige skritt mot morgendagens mobilitet, sier Dale.

Han understreker at det fortsatt skal være tilstrekkelige krav for å sikre seriøse aktører i næringen.

- Men kravene skal ikke være unødvendig høye, slik at de utgjør unødvendige etableringshinder, sier Dale til Dinside.

Dette er endringene

Ifølge Samferdselsdepartementet er det nye regelverket for drosjer som nå foreligger som ferdig forskrift, i all hovedsak i tråd med forslagene slik de var da de ble sendt på høring.

Samferdselsdepartementet har vedtatt noe strengere krav til merking av kjøretøy som drosje. Det er også gjort endringer fra høringsforslaget siden det ble bestemt at Statens vegvesen ikke skal overta ansvaret for å tildele løyver fra fylkeskommunene.

IKKE LENGER PÅKREVD: Fra juli vil det ikke lenger være et krav om taklykt på de norske drosjene. Foto: NTB scanpix
IKKE LENGER PÅKREVD: Fra juli vil det ikke lenger være et krav om taklykt på de norske drosjene. Foto: NTB scanpix Vis mer

Hovedpunktene i endringene

  • Oppheve kravet om at drosjeyrket skal vere hovederverv.
  • Oppheve tildelingskriteriene basert på ansiennitet og fylkeskommunens skjønn.
  • Oppheve reglene om løyvedistrikt og stasjoneringssted.
  • Oppheve kravet om garanti for løyvehavere.
  • Krav til merking av kjøretøyet som drosje og synleg kjøreseddel inne i bilen.
  • Frivillig med taxi-taklykt.
  • For selskap kan kravet om god vandel bli oppfylt enten av dagleg leder eller transportleder. Selve foretaket må også oppfylle vandelskravet.
  • Forenkle etableringskravet for løyvehavere ved å bare kreve registrering i Enhetsregisteret.
  • Fastsette grensa for hvilke kommuner fylkeskommunene kan tildele einerettar i.
  • Videreføre mulighet til å ta turar inn og ut av område med miljøkrav for drosjer som ikkje oppfyller fastsette krav.
  • Videreføre kravet om taksameter inntil videre. Løyvemyndighetene kan gi dispensasjon frå krav om taksameter.
  • Videreføre kravet om at alle drosjer må registreres i motorvognregisteret som drosje.
  • Fastsette overgangsordninger for de løyvetypene som må oppheves.
  • Øvrige justeringer i forskrifta er i hovedsak justeringer/opphevinger knyttet til vedtatte lovendringer.