Nå kommer sex og singellivtrusa

Kjendisene holder varmen gjennom å selge stæsj. Og mange flere vil bli designere.

Publisert
Sist oppdatert
Vi har til nå solgt nærmere 50.000 av Ari Behns produkter


Nå kommer Carrie-trusa! Med filmlanseringen av den populære og prisbelønte tv-serien Sex and the City kommer undertøysfabrikanten Cosabella med undertøy som matcher de fire protagonistene i serien. Så du kan ikke bare velge mellom streng eller ikke-streng, men også om du er Charlotte, Samantha, Miranda - eller Carrie.

Så mye er de verdt

Vi har til nå solgt nærmere 50.000 av Ari Behns produkter


Kjendisene er ikke bare representanter for faget sitt, enten det er skigåing eller musikk, de er også ambassadører for produkter og etter hvert også formgivere. Sarah Jessica Parker, Victoria Beckham, Penélope Crúz, Vegard Ulvang, Heidi Klum, P. Diddy, Jennifer Lopez, Ari Behn, Vendela Kirsebom og Madonna har alle startet opp bigeskjefter som formgivere av ulike produkter.

Faksimile fra Seanjohn.com
Faksimile fra Seanjohn.com Vis mer


- Jeg har sett disse produktene, sier Arne Olav Nerjord, en av de to designerne som i Arne & Carlos.

- Jeg antar at det ikke er kjendisene som har utformet disse produktene, men at de har satt navnet sitt under.

Heller ikke den kjente designeren Over Harder Finseth, som laget Kronprinsesse Mette- Marits brudekjole har gått de "nye designerne" i sømmene.

Men mens produktenes kvalitet eller genuinitet er diskutabelt, så er markedsverdien udiskutabel:

- Vi har til nå solgt nærmere 50.000 av Ari Behns produkter, sier Bjørn Waage, administrerende direktør i Magnor Glassverk til DinSide.

- Da har dere vel andre kjendisdesignere på gang?

- I så fall ville jeg ikke si det til dere, svarer Waage.

Se & Hør mener at stjernene kan få et sted mellom 30 og 50 millioner kroner for å låne ut ansiktet ditt. Og reklamebransjen selv mener relasjonene mellom navn og produkt vil bli tettere enn hva vi ser i dag:

Faksimile fra Ulvang.no
Faksimile fra Ulvang.no Vis mer


- Kjendisene vil selv søke partnerskap med ulike merker eller prosjekter for å promotere seg selv. Dette har vi til nå sett lite av i Norge, sier Paal Fure, leder av mediebyrået Vizeum, til DinSide.

Fure sier at dersom en kjendis leier ut navnet sitt eksklusivt, vil vedkommende kunne få astronomiske summer. Er det derimot snakk om å bruke et navn som Uma Thurman i Japan over en uke så er beløpene mindre.

Ingen ny trend

Kjendiser som selger produkter er ingen ny idé. Allerede på 1930-tallet fant Schiaparelli at den frekke Mae West kunne mer enn å lire av seg saftige replikker; hun kunne også selge parfymeflasker. 20 år senere lagde Givenchy en parfyme for Audrey Hepburn. Men kjent for å være kjent er ikke nok for å ha integritet til å selge reklame:

- Realitystjernene ryker for ut, sier Fure.

- Var det en tabbe av kosmetikkselskapet Elizabeth Arden å bruke Britney Spears?

Fure vil ikke svare på spørsmålet, men sier at valget avhenger av målsetningen.

Elizabeth Arden, som for eksempel fører Elizabeth Taylor, har i flere decennier brukt celebriteter i sin markedsføring. Siste kvinne ut er Hillary Duff.

Men varianten av designere som går inn på formgivningen som følge av sin kompetanse, slik som Lise Karlsnes i Briskeby, mener han man vil se mer av. Så da er det bare å vente på at Lise, Ari og Vendela finner frem fargeblyantene og tegner nye produkter både vi og de kan trenge.

MOTE, MUSIKK OG MARKEDSFØRING

  • Christina Aguilera Perfumes viser at sangeren ønsker å få mest mulig ut av karrieren sin. Fra før har hun vært husmodell for det italienske motehuset Versace.



  • Sarah Jessica Parker har to parfymer: Lovely og Covet, samt en kolleksjon rimelige klær, Bitten



  • Modellen Heidi Klum selger en rekke produkter under sitt navn, blant annet parfymeserien Me og Birkenstock-sko



  • Elle MacPherson, den australske modellen har også sin egen undertøyslinje, Intimates



  • David Beckham har tjent ekstra på å arbeide som parfymør i Beckham Beauty House ved siden av sin virksomhet som fotballspiller.



  • Modellen Naomi Campbell har tre parfymer: Mystery, Naomagic og lanseringsparfymen med modellens navn.



  • Arvingen og forretningskvinne Paris Hilton kan antakelig selge kunstgjødsel eller lim, for damen som egentlig er berømt for sin berømthet har en rekke produkter i sitt sortiment: plater, to parfymer (Paris Hilton og Can Can) og bøker .


  • Britney Spears' parfyme Fantasy i tyggegummifarget flakong ble lansert av kosmetikkselskapet Elizabeth Arden, som også har brukt Catherine Zeta-Jones som husmodell. De har gjennom konseptet Britney Spears Beauty lansert parfymen Believe under slagordet "Frihet er å tro på seg selv."



  • Justin Timerlake har sammen med forretningsparnter Trace Ayala laget en en kolleksjon jeans, jakker, topper og luer under navnet William Rast. Klærne selges hos Saks Fifht Avenue, Nordstroms og andre fasjonable varehus.



  • Sean John aka P Diddy har vokst til å bli et stort selskap som produserer musikk, duft, sko og klær. Motehuset hans omsetter for 400 millioner dollar.


  • PRODUKTKJENDISER I NORGE

  • Kari Traa, superalpinisten fra Vestlandet, har gjort lykke med sportsklær for kvinner.


  • Olympisk mester på langrenn, Vegard Ulvang, har sin egen ulltøykolleksjon.


  • Nordic Eyewear og modell/programleder Vendela Kirsebom ønsker også å bruke kjendiseffekten, og har laget en brillekolleksjon med navn Vendela.


  • Lise Karlsnes, vokalist i Briskeby, har bidratt til å tegne briller fra kjeden Krogh Optikk.


  • Ari Behn lanserte sitt eget glasstøyservise, Påfugl, i samarbeid med Magnor. Serien ble en salgssuksess og Magnor oppgir å ha solgt 50.000 - 60.000 produkter.


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer