PENGER IGJEN PÅ SKATTEN: Logg deg inn på skattesidene og sjekk skattemeldingen for 2017 for å finne ut om du fikk penger igjen på skatten eller ei. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke.
PENGER IGJEN PÅ SKATTEN: Logg deg inn på skattesidene og sjekk skattemeldingen for 2017 for å finne ut om du fikk penger igjen på skatten eller ei. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke.Vis mer

Skattemeldingen 2017

Nå kan du sjekke skattemeldingen

Slik logger du inn, og finner ut om tallene er riktige.

Onsdag 4. april har Skatteetaten varslet om at skattemeldingen for 2017 skal bli tilgjengelig. Men allerede tirsdag kveld klokken 22.40, kan Dinside bekrefte at Skatteetaten nå har gjort skattemeldingen tilgjengelig. Vær obs på at enkelte erfaringsmessig kan oppleve innloggingsproblemer dersom pågangen blir stor.

For å finne ut om du har fått penger igjen på skatten eller tvert imot, kan du allerede nå logge deg inn via Altinn for å sjekke tallene. Onsdag starter Skatteetaten og med å sende ut skattemeldingen i papirformat til de som ønsker det.

I en pressemelding skriver Skatteetaten at åtte av ti ligger an til å få 12.000 kroner i snitt til utbetaling til gode. To av ti må sannsynligvis betale restskatt, og der ligger snittet på 25.000 kroner.

Dermed er det på tide å finne fram årsoppgavene og annen dokumentasjon fra fjoråret, og kontrollere at tallene stemmer.

I tillegg er det viktig at du forsikrer deg om at alle fradragene du har rett på er tatt med.

Her får du fire steg til å sjekke skattemeldingen for 2017, som tifligere het selvangivelsen, men fra i fjor skiftet navn – og finne ut om det ble baksmell eller penger igjen på skatten.

1. Finn skattemeldingen

For å se skattemeldingen digitalt, må du logge deg inn på Altinn. Dette kan du gjøre ved å bruke MinID, BankID, Buypass og Commfides.

Er du ikke elektronisk bruker, kan du registrere deg hos Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

I Altinn finner du skattemeldingen din i innboksen, så er det bare å laste den ned og få full oversikt over inntekt-, formue- og gjeldsopplysningene Skatteetaten har fått om deg.

Er du blant dem som får skattemeldingen din i papirformat, starter utsendelsen av disse samme dag som digitalversjonen blir tilgjengelig. Papirversjonen vil følge vanlig postgang.

2. Sjekk at tallene stemmer

Mange skattebetalere logger seg inn, sjekker om de får penger igjen på skatten eller må betale mer, før du logger ut igjen.

Det er, imidlertid, viktig at du sjekker at alle tallene og opplysningene stemmer. Du har nemlig ansvar for å sørge for at Skatteetaten har riktige opplysninger om deg.

I fjor var det om lag 400.000 personer som ikke åpnet skattemeldingen. Skatteetatens analyse viser at dette i hovedsak er unge uten skattepliktig inntekt, samt personer med enklere skatteforhold og lite behov for å endre i skattemeldingen.

Dette er det ekstra viktig at du sjekker:

  • Kontrollér at forholdet mellom lønnen din og det du har betalt i skatt ved å sammenlikne summen av dine årlige inntekter, fradrag og skattetrekk du får fra arbeidsgiveren din med tallene i skattemeldingen. Arbeidsgiveren din skal ha sendt informasjon om arbeidsforhold og inntekt til Skatteetaten.
  • Mottar du pensjon eller uføretrygd, må du kontrollere at disse tallene stemmer i skattemeldingen.
  • Gjeld og formue er andre viktige sjekkpunkter. Dette er tall som Skatteetaten har fått fra de du har gjelden og formuen din hos, og du får disse opplysningene selv i årsoppgaver. Du kan få verdsettingsrabatt på formuen din, og dette er eventuelt forhåndsutfylt i skattemeldingen.
  • Har du rett på fradrag, må du være sikker på at disse er tatt med også. Dersom du er usikker på hvilke fradrag du er berettiget, finner du disse i en egen veileder.

På Skatteetatens nettside kan du finne poster og temaer i skattemeldingen som er aktuelle for akkurat deg. ​

3. Rett opp i feilopplysninger

Dersom du kommer over opplysninger som er feil, må du endre dem.

Leverer du skattemeldingen digitalt, finner du en steg-for-steg-guide til hvordan du gjør endringer på Skatteetatens nettside.

Har du papirversjon av skattemeldingen, derimot, retter du opp i feil ved å stryke over tallet som er feil og føre riktig beløp i kolonnen «rettet til».

Du kan også legge til vedlegg sammen med skattemeldingen.

4. Levér skattemeldingen

Når alle tallene og opplysningene er sjekket og rettet, er det på tide å levere skattemeldingen.

Men, dersom du ikke har gjort noen endringer i skattemeldingen, trenger du ikke å levere. For deg som har rettet opp i feilopplysninger, er leveringsfristen 30. april for privatpersoner.

Har du enkeltpersonforetak, du levere skattemeldingen uavhengig av endringer. Fristen for næringsdrivende er 31. mai.

Leveringen skjer digitalt via Altinn eller ved å skrive ut skattemeldingen og sende den til adressen: Skatteetaten, Postboks 4305, 8608 Mo i Rana. Leverer du i papir, må du sørge for å sende den i tide slik at den når fram innen fristen.

Rekker du ikke å levere skattemeldingen innen fristen, kan du søke om utsatt levering på én måned, men dette må du gjøre innen 30. april også.