Du kan ombestemme deg både i butikken og på internett Foto: Karoline Brubæk
Du kan ombestemme deg både i butikken og på internett Foto: Karoline BrubækVis mer

Nå kan du angre på internett

Internett gir deg som forbruker nye muligheter til å handle effektivt og raskt, men fortsatt hersker anarki og lovløshet. Handler du fra utlandet er angrefrist, garanti og forbrukerrettigheter ofte fremmedord.

EU vil til neste år innføre et fjernsalgsdirektiv som vil beskytte europeiske forbrukere mot useriøs internett handel, men kjøper du fra USA eller Asia vil du fremdeles ikke ha noen rettigheter som forbruker.

Godt beskyttet

I Norge er forbrukere godt beskyttet med både forbrukerråd, forbrukerombud og lovgivning. Kjøper du en vare fra et norskt nettsted for over 300 kroner, kan du ombestemme deg innen 10 dager, og få pengene tilbake. Det er ingen krav om at varene skal være uåpnet. Så lenge varen returneres innen 10 dager i samme stand den ble levert, har du loven på din side. I utlandet er du derimot ikke så godt beskyttet.

Nye Regler

Før var det slik at du hadde 10 dagers frist på å omgjøre kjøpet ditt straks du hadde mottatt en hentelapp i posten. Nå har derimot Forbrukertvistutvalget, herredsretten og lagmannsretten fastslått at angrefristen først begynner å løpe fra det tidspunkt varen hentes på postkontoret. I følge Forbrukerrapporten er angrefristloven ment å gi forbrukerne en ekstra angrerett på varer som er kjøpt etter særlig kjøpepress og påvirkning eller aggressiv markedsføring. Dette gjelder selv om varen ikke har mangler.

- Dersom fristen skulle starte å løpe allerede fra mottak av hentemeldingen, vil det i praksis føre til at mange ikke ville rukket å bruke angreretten før 10-dagersfristen er ute, forteller Forbrukerrådets direktør Per Anders Stalheim.

Godkjenning

Dersom du skal bestille varer på internett eller på postordre i Norge, er den nye endringen i anvendelsen av angrefristloven en gladmelding. Du kan med god samvittighet bestille så mye du vil fra norske nettsteder, for så å dra på ferie i mange uker. Når du kommer hjem og finner ut at du brukte litt for mye penger på Martini og solkremolje, kan du fortsatt returnere alle varene som ligger på postkontoret og få pengene igjen. Portoen må du imidlertid betale selv, ettersom det kun er kjøp fra oppsøkende selgere som fritar deg for returportoen.

Forbrukerrådet har også foreslått å opprette et nettråd som skal godkjenne nettbutikker før de slippes ut på internett. Dette fordi mange forbrukere er skeptiske til sikkerheten med å handle på nett. Usikkerheten er spesielt stor når det gjelder betalingssystemer og forbrukerrettigheter. Å handle i en norsk nettbutikk gir deg imidlertid de samme reklamasjons- og angrefristrettighetene som å kjøpe i en vanlig butikk.

Angrefrist

Den norske angrefristloven sier at du kan returnere varen innen 10 dager og
få pengene tilbake, hvis varen kostet over 300 kroner og du har kjøpt den
fra en norsk nettbutikk. Kjøper du varer fra internasjonale nettbutikker, har
du foreløpig ikke denne rettigheten. EU har imidlertid vedtatt fjernsalgsdirektivet, som er en liknende lovbeskyttelse for forbrukerne. Men direktivet vil ikke gjelde i hele EU før de enkelte land har implementert det i sitt eget lovverk. Det skal skje innen år 2000.

Kjøpsloven

Handler du over Internett, gjelder kjøpsloven også i norske nettbutikker. Hvilke rettigheter du har som forbruker varierer mye i utlandet, men de fleste land i Europa har en form for kjøpslov og angrefristlov. Mange butikker opererer med opptil 2 års garanti på sine produkter, og i følge den norske kjøpsloven har du en reklamasjonsrett i hele 5 år for produkter med lang levetid. EU er nå i ferd med å vedta et garantidirektiv, som vil gi minimum seks måneders garanti og klagerett i to år. Dette skal først innlemmes i hvert enkelt EU- og EØS-land før netthandlere får glede av det, men handler du fra nettsteder utenfor Europa vil du fortsatt ikke ha noe forbrukervern.