SHOPPEPAUSE: Virke mener nedgang i handelstallene viser at folk tar en liten pust i bakken etter black friday-uken. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
SHOPPEPAUSE: Virke mener nedgang i handelstallene viser at folk tar en liten pust i bakken etter black friday-uken. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Julehandel 2018

Nå handler vi for mindre enn vi gjorde i fjor

Tall fra Virke viser en nedgang i julehandelen sammenlignet med i fjor.

- Det kan se ut til at mange har tatt en liten handlepause etter en hel uke med gode tilbud og Black Friday. Det er som forventet, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel i en pressemelding.

Omsetningen i uke 48 gikk nemlig ned med 4,2 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. Korrigert med én handledag mindre i år, er nedgangen på 0,5 prosent, ifølge tall fra Virkes julehandelsindeks.

Mindre penger på ting, mer på opplevelser

Når det gjelder omsetning hos kjøpesentrene, gikk den ned med fem prosent i uke 48, mens kjøpesentrenes øvrige virksomheter med tilbud av tjenester og servering, hadde en vekst på 4,1 prosent.

Dette mener Stende tyder på en trend der vi bruker relativt mindre på varer og mer på tjenester og opplevelser.

Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, trekker fram at de siste årene har det vært stadig sterkere fokus på bærekraft, noe som kan ha bidratt til at flere heller bruker penger på opplevelser og tjenester fremfor ting.

Dessuten er det også slik at mange har mulighet til å kjøpe det de trenger, når de trenger det. Vi må ikke vente til jul for å sette dette på ønskelista, i håp om at det kommer en pakke under treet. Da kan opplevelser og tjenester stå høyere i kurs, sier Reitan til Dinside.no.

Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, mener at dersom der er en trend at flere gir hverandre opplevelser til jul, så er det en positiv utvikling. Mange av oss har nok mer lyst på tid med hverandre, enn enda flere ting, ifølge henne.

- Samtidig er det vanskelig å vite sikkert om det er slik vi kan lese tallene. Om dette betyr flere enkeltstående kjøp fra utlandet, med all den ekstra transporten det medfører, så er det svært negativt miljømessig, legger Riise til.

Pakkekaos hos Posten

Årets black friday-uke, derimot, viste vekst i år sammenlignet med fjoråret. Vi brukte rundt 3,75 milliarder kroner, ifølge Virke, og black friday utgjorde 35,2 prosent av ukens omsetning, som er omtrent som i fjor.

I kjølvannet av «handlefesten» opplevde både Posten og Post Nord pakkekaos på sine sentraler og postkontor, spesielt siden mange venter med å hente pakkene sine til alle er kommet fram.

Onsdag meldte Posten om at det kvelden før lå 290.000 pakker i Post i Butikk, som er over 100.000 flere enn normalt. Neste uke er det ventet rekordhøyt antall pakker i Post i Butikk, trolig godt over 300.000.

Oppfordringene fra dem er klar: Hent pakken med én gang, ikke vent til alle er kommet fram.