AVANSERTE SPARERÅD: For første gang får vanlige norske sparere tilgang til forvaltningsløsninger som tidligere har vært forbeholdt proffene. Nordnet ønsker å utfordre de tradisjonelle rådgivnings- og forvaltningsmiljøene. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
AVANSERTE SPARERÅD: For første gang får vanlige norske sparere tilgang til forvaltningsløsninger som tidligere har vært forbeholdt proffene. Nordnet ønsker å utfordre de tradisjonelle rådgivnings- og forvaltningsmiljøene. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Nordnets nye sparebot

Nå får du tilgang til «proffenes» spare-robot

Forbrukerrådet mener det er grunn til å tro at denne roboten utfører tjenester som ikke alle autoriserte medarbeidere som selger fond ville vært i stand til å utføre.

Det er kun få dager siden Dinside skrev om sparoboter sist, men nå er det kommet en nyhet som gjør dem verdt å nevne igjen.

Nordnet lanserte nemlig en ny sparebot i går som del av en spareløsning. Konseptet bygger på moderne kapitalforvaltning i samarbeid med den internasjonale investeringsbanken J.P. Morgan, i kombinasjon med en digital rådgivningsmodell utviklet av Nordnet.

– Med dette gir vi norske sparere et moderne produkt som gjenspeiler de siste trendene innenfor kapitalforvaltning, samt tilgang til en type forvaltning som tidligere ikke har vært tilgjengelig for vanlige norske sparere, sier daglig leder Anders Skar.

Før du kan investere i den nye spareløsningen, må du besvare spørsmål knyttet til blant annet finansiell kunnskap, erfaring, risikovilje og sparehorisont digitalt.

Trolig for de avanserte sparerne

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, uttaler seg med forbehold, siden han ikke har testet roboten selv, men mener det er relativt åpenbart at denne roboten er for den avanserte delen av kundegrunnlaget for Nordnet.

- Det er også grunn til å tro at spareroboten utfører tjenester som ikke alle autoriserte medarbeidere som selger fond ville vært i stand til å utføre, sier Jensen til Dinside.no.

Forbrukerrådet er generelt positive til investeringsrobotene som nå blir tilgjengelig for folk flest. Samtidig finnes det ingen garanti for at samtlige av de nye robotene som kommer på markedet, er kundevennlig innrettet.

Når det er sagt, er det jo godt nok dokumentert at tradisjonell én-til-én veiledning av kundene heller ikke alltid er kundevennlig innrettet, påpeker Jensen.

- Fordelen med spare-robotene er det at det blir lettere for virksomhetens egne kontrollører, altså Compliance-avdelingene og ledelsen, myndigheter og interesseorganisasjoner som oss å kontrollere kvaliteten på anbefalingene som gis av robotene, avslutter han.