Nå er influensaen her

Influensaviruset har kommet for fullt, men heldigvis er ikke årets influensa av den hardeste sorten. Dr. Bernt Rognlien gir deg råd for hva du selv kan gjøre for å unngå å bli syk av influensaviruset.

Få nok søvn og unngå stress. Lytt til kroppen, spis mye frukt og bruk c-vitamin og solhattekstrakt. Bernt Rognlien gir deg råd for hvordan du kan lure influensaen.

- Når influensaepidemien herjer som verst er det en del forhåndsregler man kan ta for å prøve å unngå smitte. Influensaviruset er nytt hvert år, så kroppen din blir utsatt for et virus den ikke er kjent med. Du må hjelpe kroppen til å være sterk nok til å bekjempe viruset, og gjøre det du kan for å ha et sterkt immunforsvar, sier Bernt Rognlien.

-Å få nok søvn og stresse ned denne perioden er viktig. Spis rikelig med frukt og grønnsaker som har mye antioksidanter, som styrker immunforsvaret ditt, i seg. Epler, salat, spinat, kål, løk og grønnsaker med gule og røde fargestoffer er bra å spise. Både svart og grønn te inneholder mye antioksidanter, så drikk mye te, oppfordrer Rognlien.

- Bruk også beskyttende dose med c-viataminer i denne perioden. Jeg vil anbefale et gram tre ganger om dagen. Drikk også solhattekstrakt. Bruk tredve dråper i litt vann tre ganger daglig. Det er vist at solhattekstrakt reduserer sjansen for å få influensasmitte med 25-30 prosent sier Rognlien.

- Unngå selvfølgelig steder der det er åpenbar smittefare, legger han til.

Bruk svarthyllekstrakt dersom du får begynnende symptomer
- Når du begynner å få symptomer på influensa, nytter det ikke å kjempe mot. Konsentrer deg heller da om å komme best mulig gjennom virusinfeksjonen. Få nok hvile og drikk mye væske. Fortsett og bruk solhattekstrakt i samme dose som nevnt ovenfor, og ta i tillegg svarthyllekstrakt (Sambucol) som har virushemmende effekt. Svarthyllekstrakt har vist gode resultater på å redusere sykdomsperioden ved influensa, sier Rognlien.

- Spis mye frukt og grønnsaker som er rike på antioksidanter. Spis lett mat, og unngå fett og særlig sukker. Bruk gjerne c-vitamin, e-vitamin, selen og omega-3 for å hjelpe kroppen til å komme til hektene igjen, legger Rognlien til.

Bruk lommetørkle og vask hendene ofte
Influensa er en meget smittsom sykdom. Når en influensapasient hoster eller nyser, slynges det små dråper fra spytt og slim ut i luften. Disse dråpene kan slå seg ned på slimhinnene i luftveiene til personer i nærheten.

- Smittefarlig spytt og slim kan også overføres med hendene, for eksempel når du håndhilser eller tar på et dørhåndtak, sier forsker ved Folkehelsa Olav Hungnes.

- Du reduseres smitterisikoen for andre dersom du bruker lommetørkle når du hoster eller nyser, og vasker seg godt på hendene etter kontakt med spyttsekret, legger Hungnes til.

Tiden det tar fra man blir smittet til man oppdager symptomer er vanligvis en til tre, oftest to dager, men kan variere fra en til sju dager. Vanligvis er man smittefarlig fra symptomstart og i tre-fem dager framover for voksne og opptil sju dager for barn.

Du kan vaksinere deg mot influensa, men du er ikke 100 prosent garantert å unngå sykdommen likevel.

Slik skiller du influensa fra forkjølelse
Influensa skyldes et influensavirus og starter vanligvis helt akutt med feberstigning til 38-39 °C og muskelverk. Mange får hodepine, smerter i kroppen og ofte betydelig nedsatt allmenntilstand. Mange får også tørrhoste. Mageplager er sjelden, men kan forekomme særlig hos barn.

Forkjølelse skyldes andre virus av ulike typer og gir særlig symptomer fra øvre luftveier med rennende øyne og nese, sår hals, hosting, nysing og liknende. Forkjølelse gir sjelden høy feber eller følelsen av å være redusert i kroppen.

 

Mozon.no, 15.02.01